Batterij testje (Algemeen)

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-06-2012, 22:08 (4339 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door kris, 15-06-2012, 22:14

voorwaar geen speelgoed.

3,6 V bij 14 Ah is sowieso een bom aan energie.
Reken even mee : 3,6 X 14 is 52,2 watt gedurende een uur. Bij een explosieve reactie komt al die energie in een fractie van tijd vrij, laat ons voor het gemak één seconde nemen. De batterij levert dan maximaal 52,2 x 3200 = 167,040 Kwatt gedurende één seconde, en dit onder de vorm van warmte of luchtverplaatsing, enfin alles behalve elektriciteit. Ik ga geen terroristen op ideeën brengen, maar het bied perspectieven.
Een veilige Lion batterij (die dus niet uiteenknalt bij interne kortsluiting) bestaat gewoon niet in dit formaat. Lion batterijen van een groot vermogen worden samengesteld uit reeksen hele kleinen cellen. Ik zag nog niet zolang geleden een 5Kwh exemplaar (bij 230V)als buffer voor zonnepanelen , Intern in de kast zaten vele duizenden cellen ter grote van een pen-light batterijtje. De kast zelf had het volume van een forse desktop PC.

Transportfirma's nemen niet graag batterijen mee, (niet specifiek lion, ook de andere) omdat ze brand kunnen veroorzaken door het transport als de klant ze niet kortsluitvrij verpakt of in een toestel laat zitten. Als je ze meegeeft in de originele verpakking of kan garanderen dat ze in een verpakking zitten die brandrisico bij een transportschok uitsluit hebben ze er geen probleem mee, althans mijn ervaring.

Neem je het vliegtuig, dan kunnen batterijen tot 100wattuur mee. zwaardere packs (150wattuur is heel gangbaar voor camcorders) bestaan uit twee blokken van 75 wattuur in een pack. Die blokken moeten er dan uit en apart bewaard worden.

groeten

Kris


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum