ESR Meeting Condensator - Tip -Fotos (Toestel of techniek)

door Fred101, 02-07-2012, 08:10 (4323 dagen geleden) @ kris

Hi Kris,
Ik heb die scoop methode ook gepobeerd maar niet in circuit, ik begrijp je bezwaar en je hebt daar een goed punt. Maar er is nog een tweede pobleem. ESR is frequentie afhankelijk en bij kleine condensators veel hoger dan bij grote. Een grote elco met lage ESR geeft een blok wat ver buiten beeld valt om de spannimgsval over de ESR te zien. Wil je echt weten of het goed is moet je gaan rekenen. Een spanningsval die twee keer zo groot is bij de oude elco tov de nieuwe alleen zegt niks. Als de ESR van 100 naar 200 mOhm gaat heb je dat al terwijl er niks aan de hand is. Ook de weerstand van de meetsnoeren en eventuele zelfresonanties daardoor en door slechte elcos spelen een rol en vertekenen.

Je hebt eigenlijk het zelfde als bij D meten. De verhouding spanningsval en Xc bepalen de ESR, niet de spanningsval zelf, tenzij de scoop altijd in de zelfde V/div staat en je de ESR/div hebt berekent. Het mooie van dissipatie factor is dat het een graadmeter is. Een D van 0,01 wil zeggen dat bij een Xc van 10 ohm de serie weerstand 0,1ohm is, ofwel dat er 1% van het vermogen door de elco in de elco wordt op gestookt, ( D x 100 is het percentage vermogen wat je verliest)
.
Als die elco een Xc heeft van 100 Ohm, is een ESR van 0,1 erg goed maar waneer de Xc van de elco 1 ohm is niet. In het eerste geval is de D 0,001 en in het laatste geval 0,1. De ESR is in alle gevallen echter 0,1 Ohm. Dus D zegt je meer ( als je de capaciteit en dus Xc weet)

Je hebt gelijk over die bruggen, ik zou dit ook niet met mijn GR1608, 1620 ,1650 of marconi doen. ( ik heb ineens wat bruggen gevonden, of liever gezegd, een kennis heeft er in een weekend twee geregeld) Dan ben ik wel even bezig. De HP 4260 is een jap, het eerste japanse HP product en een semi- automaat. 1% met groot D bereik, compact en in perfecte staat. Je zet hem op Cp auto. Je weet de waarde van de elco ongeveer dus daar zwengel je hem heen in het juiste bereik. De meetspanning is laag ( mijn GR1620 gooit er tot 300V uit) en er zitten twee verlichte pijlen onder de mechanisch digitale dilsplay, die geven aan welke kant je opmoet. Gaan ze beide aan dan ben je er. Op de meter zet je hem dan in een seconde precies op nul, schakelt over naar manueel en draait even aan de D schaal tot hij weer op nul staat. Geen sliding scale op deze manier dus. Ik heb een tabel gemaakt met verticaal 1 tot 10000 uF( in stappen van 10 uF en na 100 uF in stappen van 50 uF en na 1000 in stappen van 1000 uF)
Horizontaal D van 0,001 tot 2. Ook in zo'n zelfde stappen idee. In de tabel staat de esr, dus ik hoef de esr niet om te rekenen. Maar feitelijk is dat niet eens nodig, de D opzich zegt genoeg.

Het gaat idd iets minder snel dan de peak ( die ik ook wel gebruik hoor) maar ik heb geen haast en vind dit leuker. Ik heb het pas bij een paar reparaties geprobeerd nav een verhaal in een GR experimenter, maar het lijkt er op dat hij akelig correct is. Hij raakt niet direct van slag als er weerstand aan de elco parallel staat en meet van 4pF tot 1000 uF. De peak geeft de ESR wel aan en dat dit wat awfijkt is meestl geen ramp, de echt rotte appels pak je toch, hoog is hoog. Tenzij er iets aan parallel zit wat vertekent, hij geeft in circuit bijna nooit de capciteit weer. Dus je hebt alleen ESR. Als elco parallel aan een lage impedantie zit weet je niet wat hij nu meet. De HP kan vast ook in sommige situaties niks beginnen maar dat zie je dan direct aan de gemeten waarden of omdat hij niet nult. Als je 47 uF verwacht en hij zegt 1 uF en een goede D doordat de elco nog maar 10 nF is met toren hoge ESR maar parallel staat aan bv een 1 uF low ESR tantaal dan weet je dat je de elco apart moet testen ( maar door de scoop meting weet ik eigenlijk al waar ik moet zoeken en is dit gewoon bevestiging) met de peak zou ik alleen een goede ESR zien en dus denken dat die elco goed is ( sommige esr operateurs werken niet met schema maar repareren door " te schieten met hagel" dwz componenten willekeurig in en uit circuit testen zonder te kijken waar ze in het schema staan en wat hun functie is en zonder stroom, spanning en ignaalvormen te meten.

Meten doe ik mbv twee afgeschermde coax kabels waar ik hulpstukken op kan klippen. Zo heb ik female bnc delen met banaanpluggen ( waar bv weer een probepunt op kan) bnc met krokodilklem, metalen test jigs met bnc aansluiting enz. Heel modulair en zo dat het op al mijn meetbruggen kan maar ook ( de zinvolle delen) op impedantiemeter of VNA.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum