Wereldontvanger Philips 29RL567-00B (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-07-2012, 15:13 (4328 dagen geleden) @ Gidi Verheijen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-07-2012, 15:22

Beste Gidi,

De koppeling van de letters AT zit hem in de stempeling op het chassis die ik tegenkwam op het eerste BV...U toestel dat ik in handen kreeg op een reparatiedag (heb het toen speciaal nog even mogen openschroeven om naar aanwijzingen over de herkomst te zoeken). De V als aanduiding in typenummers heb ik toen en later met een vrij hoge waarschijnlijkheid weten te koppelen aan Zuid-Afrika (niet afdoende gedocumenteerd, maar indien nodig reconstrueerbaar). Op rm.org weten de diverse toesteleigenaren er niet goed raad mee, maar in elk geval 1 plano is daar ook onder Philips Zuid-Afrika gehangen. Wat inderdaad opvalt is dat er veel gelijkenissen zijn met Nederlandse ontwerpen en dat veel onderdelen (spoelbussen, achterwanden, etc. ook gewoon een A3 artikelcode hebben en trafo's uit de Volt-fabriek kwamen). Dat gebeurde kennelijk vaker (Egypte is nog zo'n voorbeeld waar ik foto's van onder ogen heb gehad die niets te twijfelen overlieten, ik verwacht hetzelfde aan te treffen in geval van bijvoorbeeld Iran en Israel maar heb daar nog te weinig materiaal van onder ogen gehad); kennelijk werden zulke fabrieken volgens een standaard-stramien opgezet om Nederlandse ontwerpen en niet al te drastisch verschillende varianten daarvan lokaal te produceren waarbij veel uit Nederland geïmporteerde onderdelen(pakketten) werden gebruikt.

Een aanwijzing dat het betreffende toestel niet in Eindhoven geproduceerd is, is het ontbreken van een letter vóór het serienummer op het typeplaatje. Rond die tijd was dat hier ten lande al gebruikelijk. Mocht er in het toestel een stickertje met middenfrequentie e.d. te vinden zijn (op de foto's niet te vinden), dan voorspel ik dat de letters AT daar ook op terug zullen komen (A en PL gebruikelijk voor Eindhoven en Leuven).

Ik ben benieuwd naar de vraag die je naar de schalen hebt uitstaan. Mijn verwachting is dat de artikelcodes daarvan met ZP zullen beginnen (ook voor het eerst aangetroffen op het bovengenoemde BV...U toestel en op diverse foto's op rm.org zichtbaar), of eventueel met 3129 voor toestellen uit het 12NC-tijdperk.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum