RH720 een soms miskend apparaat (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 26-07-2013, 14:02 (4378 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door soundman2, 26-07-2013, 14:03

Waarom de weergave zoveel beter is geworden, kan ik met de wijziging niet verklaren. De weerstanden 1152, 1153, 1272, en 1273 dienen voor opname en vormen een spanningsdeler voor de destijds gangbare diodeaansluiting van een bandrecorder. Feitelijk was dat een ingang met microfoongevoeligheid, een methode die stamt uit het buizentijdperk. Die wijziging heeft geen enkele invloed op de weergave van de CD speler. Het zijn helemaal geen filters.
De Cd-speler hoort in dit geval te worden aangesloten op de pennen 3 en 5 van de din-plug (2 is massa) De weerstanden1145, 1149, 1266 en 1269 vormen een spanningsdeler, kennelijk nodig om het uitgangsniveau van de recorder aan te passen op de gevoeligheid van de versterker. Daarachter volgt een potentiometer van 20+80=100K ohm, Samen vormt dat een spanningsdeler 62K/50K, niet erg hoogohmig allemaal en erachter zitten ook al geen frequentiebepalende onderdelen.
Het signaal van de CD-speler wordt dus pakweg door twee gedeeld. Dat zou de kwaliteit niet mogen beïnvloeden, zeker niet zo dramatisch als aangegeven. Ook hier is van filters absoluut geen sprake.
Omdat CD-spelers vaak een veel hogere spanningsafgifte hebben als bijv. een tape deck, zou je eerder voordeel kunnen hebben, Bij een te groot signaal zou je te lang last hebben van de fysiologische volumeregeling als die ingeschakeld is.

Ik vraag me dus af wat er werkelijk veranderd is, waardoor de weergave na de mods stukken beter was.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks