Absolute fase (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 27-07-2013, 00:22 (4378 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 27-07-2013, 00:29

Het voorbeeld van een A-symmetrisch slaginstrument was gisteren al gegeven onder de vorm van de groskes, maar misschien is deze naam in Nederland onbekend?

Van "groskes" heb ik in elk geval nooit gehoord.

Reflecties en andere veroorzkane idd extra "beren" maar dat is ook zo als je rechtstreeks hoort. Het is de bedoeling dat de versterker er geen extra aan toevoegt. vooral de fazevedraaiïng in funktie van de frekwentie kan het geluid zijn ruimtelijkehid doen verliezen.
Mijn ervaring is dat hoe eenvoudiger de versterker is, hoe beter hij de faze over de doorlaatband respecteert.

Dat is een verschijnsel dat volgens mij buiten deze discussie staat. Een goede versterker behoort uitsluitend en alleen te versterken. Een versterker die "klinkt", iets aan het opgenomen signaal verandert, is ondeugdelijk.

Waar ik aan refereerde is het samenspel van alle reflecties plus het directe geluid dat van de instrumenten of de zangstemmen afkomen. Dat samenspel bepaalt de akoestiek van een zaal en daarmee de geluidsopnamen die erin worden gemaakt.
Het Amsterdamse Concertgebouworkest klinkt in hun eigen Concertgebouw anders dan in een voetbalstadion of op een vlot in het IJ.
Omdat het niet uitsluitend het directe geluid van de instrumenten is dat je hoort, maar ook de vele reflecties van de omgeving, is er niet 1 fase die het klankbeeld bepaalt, maar de samenstelling van al die reflecties (met verschillende faseverschuivingen) plus het directe geluid.

De term "absolute fase" lijkt me daarom veel eerder een theoretische benadering dan iets dat werkelijk hoorbaar is.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks