Ombouw philips voeding PE1542 (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 21-11-2014, 16:24 (3453 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 21-11-2014, 16:27

Hallo forumlezers,

Hierbij het verslag van ombouwen Philips voeding type PE 1542

[image]


Ik gebruik deze voeding regelmatig maar plotseling bleef de wijzer van een draaispoel meter op verschillende plaatsen hangen. De draadspoelmeters zijn van het type spanband. Ik heb geprobeerd de meter te repareren. De draaispoel zat enigszins scheef rond de kern en dat was de reden van vastlopen. De mechanische uitvoering van dit type metertje was zeer eenvoudig/goedkoop. Alles was van plastic en er waren geen instel mogelijkheden. Toch heb ik uren geprobeerd, door wat te buigen aan de bevestiging van de spanband, om de draaispoel weer recht te krijgen. En ja hoor bij nog een keer proberen knapte het spanbandje. Dus einde verhaal om deze meter te repareren.
Nu leek me de kans klein dat ik nog aan dit type metertje kon komen. Dus heb ik besloten om er digitale meters in te zetten. Bij het gebruik van deze voeding vond ik het altijd hinderlijk dat je moest schakelen tussen volt en ampère meting. Op Ebay (in China) waren leuke metertjes te koop met spanningaanduiding in rood en stroom aanduiding in blauw (3 stuks totaal 12 euro).
De digitale meters hadden een bereik van 0 tot 30 Volt en 0 tot 999,9 mA en daarna 1,000 tot 3,000A. Dit is ook het maximum dat de 7 Volt voeding kan leveren dus uitstekend geschikt voor dit doel

Hieronder zie je de proefopstelling

[image]


Om het geheel servicevriendelijk te houden zijn de meters op een apart hulppannel gemonteerd.

[image]

Er wordt geen gebruik meer gemaakt van het stroom/spannins-meetcircuit die in de Philips voeding zitten. De schakelaars voor stroom/spanning hebben dus geen functie meer.
De digitale meters doen de stroom/spannings meting tegelijk en zelfstandig. Er moeten wel enkele printsporen naar de uitgang van de voeding worden onderbroken. Daar zit de digitale meters dan tussen. Iedere meter heeft zijn eigen voeding uit de trafowikkeling die ook de uitgangsspanning verzorgd. Dit moet omdat de uitgangen onafhankelijk zijn van elkaar.

[image]


Eigenlijk ben ik best tevreden over het eindresultaat. Het ziet er leuk uit en het is nog praktisch ook.
Ik heb nu twee goede draaispoel meters over. Als er belangstelling voor is (4 Euro per stuk)dan hoor ik het wel.
Met vriendelijke groet,
Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum