Windows 10 back-up en herstel (Computertechniek)

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 04-07-2016, 13:56 (2850 dagen geleden)

Veel wordt geschreven dat voor het maken van een herstelstation een usb-stick van minstens 8 GB nodig is.
Voor verschillende pc’s ( 5 of 6) heb ik zo’n herstelstation gemaakt.
In alle gevallen bleek zelfs 16 GB nog te weinig te zijn.
Pas een stick met 32 GB werd geaccepteerd.
Is een bekend probleem vlg “Windows 10. Het complete boek”

Een aantal maanden geleden kocht mijn schoonzus een nieuwe laptop, een Acer Aspire E5-722 – 65Q7.
Inclusief de pré-installatie Windows 10.

Op een gegeven moment werkte een aantal tegels niet meer. Ook niet in het startmenu.
‘Configuratie-scherm ’ ook niet, dus mogelijke herstelpunten waren evenmin benaderbaar.
Dat ding mee naar huis genomen om rustig de zaak te onderzoeken.
Allerlei tips en trucs, ook van internet, boden geen oplossing.
Nou is de computer vanaf 1976 steeds mijn werkterrein geweest. Systeem- en netwerkbeheer, dus ervaring heb ik wel.

Uiteindelijk bleek de enige oplossing het herstelstation maar te gebruiken. Gelukkig had ze die vrij kort na de aankoop op mijn advies gemaakt.

Dat verliep allemaal zonder probleem. Hierna startte de pc normaal op.
Echter niet met Windows 10 maar met 8.1 of nog 8.0. Daar heb ik even niet op gelet.
Helaas had ze geen systeemkopie

De update van Windows 10 gedownload. Niet via het icoontje rechts onder in de taakbalk. Dat was er niet.
Ook hier verliep de update zonder probleem.
Wel is het zo dat je diverse programma’s als Norton, Office, enz. met de bijbehorende licentie kwijt bent. Die geldt meestal voor maar één installatie.

Ik heb het sterke vermoeden dat van fabriekswege niet een schone Windows 10 er is opgezet, maar Windows 8 En later de update van Windows 10 ernaast. Mogelijk pas door de importeur of zelfs de eindverkoper.

Het herstelstation is gemaakt binnen een maand na de aanschaf.
Dan kan je nog terug naar een vorige versie, 7.1 of 8. Als die er oorspronkelijk op stond.
Als dat niet meer kan, maakt die wellicht pas dan een station aan met wel Windows 10. Voor de zekerheid toch maar gedaan.
Toch belangrijk om te weten. Vooral omdat over een paar weken de gratis update geschiedenis wordt.

Niet alleen een herstelstation is nodig, maar ook een systeemkopie.
Gebruik hiervoor een externe harde schijf met zo mogelijk 1 TB. En bij voorkeur met USB 3.0 als de pc dat ondersteunt.

Han


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum