Wie werkt er ook met de HPIB bus? (Computertechniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 15-07-2016, 16:45 (2835 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Ik ben al een tijd aan het oriënteren over HPIB –bus controllers. De bedoeling is dat een aantal meetapparaten , die beschikken over een HPIB ingang, te kunnen aansturen met een PC.

Er waren kaarten te koop met een HPIB aansluiting die je in een PC kon steken, maar deze oplossing zoek ik niet omdat je dan vast zit aan wat oudere PC en software.

Er zijn converteer te koop die je kan aansluiten op de USB van je PC en deze hebben de mogelijkheid om meerdere HPIB apparaten aan te sturen.

Deze commerciële apparaten van o.a. van HP kosten tussen de 150 en 250 Euro. Er zijn ook doe het zelf projecten uitgevoerd met een PIC processor of de Arduino uno/nano. Deze zelfbouw converters zijn vaak niet geheel voor wat de commando’s betreft 100% gelijk aan de commerciële uitvoering.


Buiten dat je dus een converter moet hebben waarmee je communicatie heb met de meetapparaten moet je ook een “tool” hebben die een meetprogramma kan opsturen naar het meetapparaat.

Bij de commerciële uitvoeringen zijn daar weer allerlei programma’s voor te koop onder andere LAB-Vieuw maar ook deze programma’s zijn weer erg duur.

Er is ook een mogelijkheid om via een commerciële converter via Excel te communiceren met een meetapparaat. Het resultaat komt dan ook terug in Excel.

Het is me nog niet duidelijk of je dit ook kan doen met de doe het zelf ontwerpen.

Kortom ik zoek dus een converter die niet te duur is (eventueel zelfbouwen) maar die wel dezelfde mogelijkheden heeft als de commerciële uitvoeringen.

Wie van jullie werkt met HPIB bus (wel of geen commerciële uitvoering) en wil zijn ervaringen delen op dit forum?

Graag jullie reactie al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum