Drukschakelaars - contacten (Toestel of techniek)

door JohanB @, Sleidinge (BE), 07-12-2016, 22:28 (3146 dagen geleden)

Dit zijn enkele van de drukschakelaars die in een Rohde&Schwarz SMDU signaalgenerator zitten. Enkele ervan vertonen slechte contcaten. Wat adviseren jullie? Ik dacht aan Tuner 600. Of iemand nog een beter idee? Hier is op het forum al veel over geschreven. Maar dan? Hoe bij die (diepste = voorste) contacten raken?

[image]
Alvast dank voor de tips.

johan

Drukschakelaars - contacten

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-12-2016, 10:09 (3145 dagen geleden) @ JohanB

Kunnen de kunststof schuiven er misschien langs de voorkant uit?
Dan kan je er bij om de boel schoon te maken met een wattenstaafje en tunerspray, IPA of iets dergelijks.

Zo repareerde ik vroeger schuifschakelaars van andere apparaten waar altijd 1 contact van verbrandde.
De schuifschakelaars waren 8 stuks aan elkaar, dus vervangen van het hele blok was een verschrikkelijke baan.
Als de schuif eruit was kon het ene schakelcontact makkelijk worden vervangen.

Ik ben wel geïnteresseerd in het verloop van de reparatie omdat ik ook een SMDU met krakende schakelaars heb.

door Marotick ⌂ @, Huizen, 08-12-2016, 10:58 (3145 dagen geleden) @ JohanB

Ik heb goede ervaring met het gebruik van slechts enkel siliconen olie.
Bij de Action en de Hema kan je dat in spuitbussen kopen.
Eerst maakte ik potmeters e.d. schoon met ipa en daarna probeerde ik de siliconen olie voor het smeereffect. Dat ging boven verwachting erg goed en toen probeerde ik de ipa eens over te slaan.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden.

Jack

door hyperbo @, kapellen, België, 08-12-2016, 16:07 (3145 dagen geleden) @ Marotick

Hoi Johan;

Deze schakelaars zijn inderdaad perfect terug in orde te krijgen.
Hoe?

Met een schroevendraaiertje of zo duw je de veer aan de voorzijde naar voor ( je drukt dus de veer samen ) zodat deze veer niet meer over het kleine metalen draadje zit, dan kan je met een klein pincetje of kleine punttang dit metalen draadje eruit trekken . Opletten dat je dit niet laat vallen, het is zo klein dat je ze bijna niet meer zal terugvinden..
Dan kan je het veertje terug lossen en kan je vervolgens de schakelschuif er langs voor uittrekken.
Dan opletten dat je de kleine contactplaatjes ( met daarachter telkens een piepklein veertje ) niet uit hun zitting duwt ( die vind je helemaal nooit meer terug ! )
Dan kan je dit schakelschuifje met een vodje doordrengd met contactcleaner goed poetsen, je kan hier best stevig over poetsen , wel opletten dat je enkel krachten uitoefend in tegenovergestelde riching van de opening van deze contactplaatjes ( ik besef dat het heel moeilijk uit te leggen is , maar als je het zelf ziet begrijp je wat ik bedoel ).

Dan kan je nog wat cleaner spuiten in het ondertussen lege gat van deze schuifschakelaar.

Dan de schuif er terug in schuiven ( soms zit er een mechanische vergrendeling in het klavier en moet je tegelijkertijd één of meerdere naastliggende druktoetsen induwen om de weg vrij te maken voor de schakelschuif.

Tenslotte als de schuif er helemaal terug in zit weeral met schroevendraaiertje het voorste veertje wegdrukken en met pincetje terug het kleine palletje plaatsen.

Klaar en perfect werken , echt zo goed als nieuw.
Ik heb dit al tientallen keren zo met succes gedaan...Wel opletten dat je heel behoedzaam met je vod over de contactjes gaat in de juiste richting anders floepen ze eruit!

Succes.... Dirk

door JohanB @, Sleidinge (BE), 08-12-2016, 17:13 (3145 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed, welke documentatie heb jij van de SMDU. Ik heb oa. SMDU-Handbuch1. In de PDF ontbreken echter figuren 5-8 ... 5-11. Naar die figuren wordt verwezen in hoofdstuk 5.4 Ausbauen und Öffnen der Baugruppen. Heb jij die toevallig wel?

grts - Johan

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-12-2016, 17:34 (3145 dagen geleden) @ JohanB

Johan, ik heb de 2 handboeken die ik bij de SMDU heb gescand en op mijn "website" gezet.
1 pagina is blanco in het boek, en natuurlijk was er een paar jaar geleden iemand die juist die pagina nodig had.
Daarnaast heb ik links en rechts het een en ander aan documentatie op internet gevonden en die erbij geplaatst.
http://radionic.home.xs4all.nl/Documentatie/Meetinstrumenten/Rohde&Schwarz/

Elco's vormen zoals gebruikelijk na enkele decennia een bron van defecten.
Als er elektronica gerelateerde problemen optreden is het raadzaam om aandacht aan de elco's te schenken.
Krakende schakelaars is natuurlijk iets anders, die hebben een grondige poetsbeurt nodig, zoals @hyperbo ook opmerkt.

door JohanB @, Sleidinge (BE), 08-12-2016, 23:56 (3144 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dank je wel, Ed. De foto's maken het toch duidelijker hoe er best units uit te halen. Behalve de paar drukschakelaars met slechte contacten doet hij het prima. Valt mee te leven tot er tijd is om het toestel uit mekaar te halen voor onderhoud. Enig idee of op het op min of meer eenvoudige wijze mogelijk is om uit te vissen hoe nauwkeurig het toestel nog is?

grts - Johan

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09-12-2016, 08:17 (3144 dagen geleden) @ JohanB

Om de SMDU op zijn nauwkeurigheid te testen is er een vergelijking nodig met een gekalibreerd meetinstrument. Die liggen meestal niet voor het oprapen.