Reparatie Revox FM tuner type B760 (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 11-12-2016, 15:05 (2687 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 11-12-2016, 15:22

Hallo forumlezers,

Ik heb op dit forum al een keer een verslagje gemaakt over de Revox platen speler type B795.
Toen ik deze platenspeler in 1980 kocht had ik een jaar daarvoor (na sparen) de Revox bandrecorder type A77 gekocht.
Deze recorder had ik toen zonder kast gekocht omdat ik hem anders niet kon betalen.
Helemaal onbereikbaar voor mij waren toen de Revox tuner type B760 en de versterker type B750.

Van een mede hobbyist kreeg ik pas geleden een telefoontje met de vraag of ik een tuner van Revox type 760 en een versterker type 750 GRATIS wilde hebben.


Ik hoefde natuurlijk geen moment hier over na te denken.

De tuner heb ik inmiddels geheel nagekeken en hier komt het verslag daarvan.

Als eerste heb ik de tuner na langzaam met de spanning opgedraaid te hebben gaan controleren wat er nu wel niet werkte.

Eigenlijk was dat snel klaar het display had één cijfer dat oplichten en er kwam geen geluid uit.
Ook reageerde geen enkele toets.

Dit leek wel op een voeding probleem. Maar nog voordat ik de voedingsspanningen kon meten was er een plof en daarna een zeer dikke rookkolom.

En ja hoor de bekende RIVA had de moed opgegeven en was verbrand/uit elkaar geploft.

[image]

Na dit probleem opgelost te hebben bleek dat de voeding van 6V niet aanwezig was.
Uiteindelijk was de afvlak elco van 4700uF zonder capaciteit en er zat een condensator in van 22uF die volledig sluiting maakte.
Voor de zekerheid ook nog even de serie regulator transistor gecontroleerd en de drivers . Deze hadden ook te veel lek tussen basis en collector dus ook maar vervangen.

Op internet zijn ook veel verhalen te vinden over deze tuner en ook veel ervaringen over de slechte elco’s. Er zijn zelfs setjes te koop om alle elco’s en Tantaal condensatoren te vervangen.
De Elco’s die er origineel in zaten zijn van het merk FRAKO deze staan bij mij niet bekend als slecht.
Maar met al deze berichten in het achterhoofd heb ik dus toch maar alle condensatoren in de voeding vervangen.
Hierna de tuner weer aangezet en ja hoor de toetsen werkte allemaal je kon op een zender afstemmen en er kwam ook geluid uit.

Ooit had ik de stereo decoder van een plano afgeregeld en kon toen met moeite een kanaal scheiding halen van 25dB.

In de specificatie van de B760 stond dat de kanaalscheiding minimaal 41dB moest zijn.
Dus een audio signaal op links en dan minimaal 100 keer zwakker te horen op rechts.
Dat moest ik dus nameten zo’n mooi getal. Het pilot lampje brand dus er was sprake van een stereo signaal. Maar de kanaal scheiding was slechts 2 dB.

Wat metingen in de stereo decoder leerde dat er 3 tantaal condensatoren volledige sluiting hadden.
Dit was voor mij de aanleiding om in het hele HF-deel alle Elco’s en tantaal condensatoren te vervangen.

[image]

Voorlopig laat ik de oude condensatoren in ik het LF, de besturing, en het display deel zitten.

Na deze actie is de stereo decoder opnieuw afgeregeld. Mijn FM stereo generator heeft een gegarandeerde kanaal scheiding van 45dB. Ik meet nu een kanaalscheiding bij de B760 van 46 dB en dat is wel heel erg mooi.

Alles in deze tuner is anders dan je tegen komt in bijvoorbeeld buizen radio’s.

Hier een korte beschrijving van de belangrijkste modulen
De ontvanger werkt in de band van 87,00 tot 107,975 MHz in 840 stappen van 25KHz

Antenne signaal versterker:
Het antenne signaal wordt in twee trappen versterkt en in deze wegen zitten 5 met varicap afgestemde kringen die meelopen met de ingestelde frequentie.


[image]


Mixer:
Hierna wordt het ontvangen signaal in een balance mixer gemixt met een digitaal aangestuurde local oscilator.

[image]


Midden Frequent versterker:
Het middenfrequent signaal heeft een frequentie van 11MHz en wordt in een vijfvoudige versterker welke per versterker weer selectieve is, geschikt gemaakt voor demodulatie. Deze versterkers zitten in een aparte afgeschermde ruimte.

[image]

Op onderstaande foto zie je de ingang en MF versterker in blokschema.

[image]

Tijdens deze versterker trappen worden doormiddel van digitale technieken met TTL- IC regelspanningen gemaakt voor Automatische Gain Control (AGC). Ook levert deze versterker een signaal voor de antenne niveau indicator. En er wordt via een frequentie demodulator een signaal gemaakt voor aansturing van de tuning indicator. Bij afstemmen op een zender met de juiste rasterfrequentie staat de wijzer van de tuningindicator in het midden.

FM demodulator:
Ook de FM-demodulator werkt totaal anders vergeleken met een buizen ontvanger.
Het midden frequentsignaal is aan het eind van de vijfvoudige versterking een blokgolf.
Dit signaal wordt door een delay line van 68 nSec gestuurd (13,64 Meter coax).

[image]

[image]

Op onderstaande foto zie je de logic aansturing en de ronde trommel met de delay line.

[image]

Het originele en vertraagde 11MHz signaal wordt met elkaar vergeleken en de pulsen die daar uit komen worden in een LC-filter verwerkt naar het multiplexsignaal. Hier in zit dus nog de info voor stereo zoals de 19KHz piloot toon. Dit type demodulator wordt ook wel een coïncident demodulator genoemd en heeft een grote bandbreedte een groot dynamisch bereik en is zeer stabiel.

Stereo decoder:
Deze is zeer stabiel uitgevoerd met een local oscillator van 76KHz welke gedeeld door twee de stereo demodulator aanstuurt.
De local oscilator zelf wordt met een Phase Lock Loop gelockt (PLL) aan de 19KHz piloot toon.

[image]

[image]


Op onderstaande foto zie je alle HF printplaten zonder afscherming

[image]

Op onderstaande foto zie je alles bedekt met afschermplaten.

[image]

Hierbij wat meetresultaten:

Harmonische vervorming zowel links als rechts beter dan 0,1%
Kanaalscheiding beter dan 46dB
Gevoeligheid bij 10uV al goed stereo.
Er kunnen 15 stations worden opgeslagen.
De deemphasis is instelbaar op 25-50 en 75uS
De kanaal scheiding is instelbaar op 21dB en >42 dB

Kortom een prachtige ontvanger ik ben er erg blij mee. Nu aan de slag met de versterker.

[image]

Met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum