De reVox A77 deel 4 (Toestel of techniek)

door Bert V. @, Amstelveen, 03-01-2017, 19:21 (2669 dagen geleden) @ Marotick

Mooi verslag Jack, mijn complimenten :)

Ik heb in de "grijze oudheid" tientallen A77érs onder handen gehad, ook van de omroep e.d.
Diverse keren koppen moeten vervangen, en vaak afgeregeld op de gewenste bandsoort. Heel vaak moest het remsysteem nagekeken worden; normaal zat er op de spoelschotels een soort pleister geplakt, die na verloop van tijd ging "doorzweten" en begon te plakken op de stalen rembanden wat een piepend geluid veroorzaakte, en het het rem-moment soms zeer abrupt was en soms tot bandbreuk leidde.
De importeur had als alternatief/vervanging een soort grof geweven band met visgraatmotief, (gelijkend op de remvoeringen die o.a. Sony en Akai gebruikten in hun duurdere recorders) dat per meter kon worden afgenomen; ik heb daarom vele meters hiervoor toen moeten bestellen.
Ook was er een modificatie nodig bij de eerste uitvoeringen van de A77; deze hadden namelijk een glad gepolijste capstan-as en bij gebruik van kleine haspels had je kans op jank/jengel einde band omdat sommige banden te glad waren en het afwikkelmoment van de linkermotor te groot was; hiertoe moest er een weerstand toegevoegd worden ergens op de aansluitingen van de knop "reelmotors on/off",waardoor het afwikkelmoment gereduceerd werd. Deze wijziging moet terug te vinden zijn in het "handboek" van de A77".
Later werden de capstanassen "ruw" (ben even de naam hiervoor kwijt) uitgevoerd zodat er geen kans meer was op slipneigingen.

Wat je als laatste aangaf als "fout" ...je doelt waarschijnlijk op de kans van overspraak/vervorming bij vol opengedraaide volumepotmeter; er wordt ook aangegeven deze monitorknop niet helemaal open te draaien maar op ongeveer 3/4 te houden, (is dan ongeveer 0dB bij correct opgenomen band), anders kans op boven genoemd verschijnsel.


Bert


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum