Antenne doorvoer condensator. (Toestel of techniek)

door vanderwaal @, Ridderkerk, 15-02-2017, 13:12 (3076 dagen geleden)

Geachte lezer , ik wil via de voorruit van de auto een antenne signaal doorgeven.
De freqentie is ongeveer 1600 Khz. Ik denk aan 2 stukjes koperfolie te gebruiken.
Dus 1 binnen en 1 buiten. Welke capaciteit krijg je dan en de afmetingen ervan.
Zou dit werken ? Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet van Jan.v.d.Waal uit Ridderkerk.

Antenne doorvoer condensator.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 15-02-2017, 14:19 (3076 dagen geleden) @ vanderwaal
Gewijzigd door Leo Snoeren, 15-02-2017, 14:22

Geachte lezer , ik wil via de voorruit van de auto een antenne signaal doorgeven.
De freqentie is ongeveer 1600 Khz. Ik denk aan 2 stukjes koperfolie te gebruiken.
Dus 1 binnen en 1 buiten. Welke capaciteit krijg je dan en de afmetingen ervan.
Zou dit werken ? Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste Jan,

Als je het maakt zoals ik denk dat je van plan bent, krijg je een condensator. Dus aan de binnen en buitenzijde een stuk koperfolie tegen het glas aan werken en dan wel zo dat beide "platen" recht tegenover elkaar staan. De capaciteit is afhankelijk van de dikte van het glas en de oppervlakte van de platen.

[image]

Dit lijkt ingewikkeld, maar is het niet, zie ook wikipedia.

Houdt er wel rekening mee dat het glas echt alleen glas mag zijn. Allerlei zonwerende functies bestaan vaak uit metaal(oxide) en beïnvloeden het condensator gedrag.

Daarnaast zal je de antenne langer moeten maken voor hetzelfde resultaat; een condensator in je antenne werkt verkortend. Hoewel je natuurlijk de antenne geen 1/4 golflengte zal willen maken:-D :-D :-D :-D

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door ruudtx @, Utrecht, 15-02-2017, 16:09 (3075 dagen geleden) @ vanderwaal

Wat zit er op ong 1600 kHz behalve ik zelf (1584) en Harlingen 1602?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 15-02-2017, 16:19 (3075 dagen geleden) @ vanderwaal

Wat is het doel van die constructie?

door soundman2 @, Wouw, 15-02-2017, 18:05 (3075 dagen geleden) @ vanderwaal
Gewijzigd door soundman2, 15-02-2017, 18:10

Bij sommige auto's wordt de achterruitverwarming gebruikt als antenne. Waar de aansluitdraden op de antenne aangesloten zitten zitten dan twee HF chokes. De antennekabel wordt dan na een van de chokes aangesloten. De lange antennekabel werkt dan weer niet mee, dus het blijft een compromis. Ik zou ook niet weten of de huidige autoradio's nog een zgn antennetrimmer hebben, daarmee kon je de sprietantenne aanpassen op de eerste kring van de radio en maakte daar dus deel van uit. De antenne was juist afgestemd, als de ontvangst slechter werd als je de antenne vast pakte.
Ik weet niet of ze nog bestaan, maar in een van mijn auto's zat een actieve antenne van Schräder tegen de voorruit geplakt. De antenne was niet veel groter dan een creditcard, maar hij werkte goed op MG. Er zat een coax kabeltje aan en een extra adertje voor de 12 volt voeding. Wie weet heeft iemand zoiets nog in de junk-box liggen.
Verder bestaan (bestonden) er nog spriet antennes, die inderdaad een capacitieve koppeling hebben tussen de spriet buiten en een plakblokje binnen op een ruit. Verder weet ik daar weinig over en voor welke golfbereiken ze waren.
Conrad heeft nog kleefantennes in de aanbieding, Voor DAB, maar ook voor AM en FM.
Zoek eens op bestelnummer: AIV Achterruit-antenne AM/FM/DAB+ actief Autoradio-kleefantenne
AIV
Bestnr. 1409007 - 89

door vanderwaal @, Ridderkerk, 15-02-2017, 19:53 (3075 dagen geleden) @ soundman2

Goedenavond beste forummers ,aanleiding tot mijn vraag is het volgende :
Ik wil graag in de auto luisteren naar Radio 5. Ik heb een DAB + radio welke in de rijdende auto behoorlijk goede ontvangst heeft.Ik heb de uitgang van de radio gekoppeld met de ingang van een een middengolf ocillator . De uitgang van deze ocillator heb ik via een draadje capacitief gekoppeld met de auto antenne en ik kan de autoradio afstemmen op de middengolf ocillator. Zo hoor ik dan een radio station. Het idee is nu de uitgang via een capacitieve koppeling te koppelen met de autoantenne. Via een draadje buiten de auto.De uitzend freqentie ligt zo rond de 1600 Khz. Dit alles via een doorvoer condensator.De autoradio heeft gen Aux ingang.

Dat was mijn vraag ,graag jullie reactie.

door soundman2 @, Wouw, 15-02-2017, 20:13 (3075 dagen geleden) @ vanderwaal

Is het niet handiger om de MG oscillator rechtstreeks, eventueel via een verzwakkernetwerkje rechtstreeks te verbinden met de antenneingang van de autoradio? Werkt alleen als je geen andere zenders wil ontvangen, anders misschien een antennecombinertje ertussen.

door vanderwaal @, Ridderkerk, 15-02-2017, 21:14 (3075 dagen geleden) @ soundman2

Ja dat is natuurlijk het beste. Ik ga de radio er uithalen en de ocillator koppelen met de antenne ingang van de radio. maar ik ben blij dat ik het uit geprobeerd heb en dat het werkt en kan luisteren naar radio 5.Het is een uitdaging of zo,n constructie werkt. Als het buiten beter weer wordt ga ik er aan beginnen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten van Jan.v.d.waal uit Ridderkerk.