AF - 105 multimeter (Toestel of techniek)

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 16-02-2017, 11:20 (3075 dagen geleden)

Het volgende vreemde heb ik met deze multimeter.

De WIJZER gaat bij AC of weerstand meting keurig naar de eindwaarde, echter
bij DC meting doet hij dat anders.
Alsof hij haast heeft, gaat hij razendsnel en zo snel dat hij ongeveer 1cm verder gaat dan de waarde die hij moet aanwijzen om dan terug te gaan naar die waarde.
Bij verbreken van de meting vliegt de wijzer weer met een rotvaart terug.
Voor alle DC bereiken hetzelfde verschijnsel.

[image]
[image]

Wie weet wat dat kan zijn.

--
Wim Schoonhoven

AF - 105 multimeter

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 16-02-2017, 11:44 (3075 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Hallo Wim,

De condensator parallel aan het meetinstrument is bedoeld om de uitslag wat te dempen. Is deze nog goed? Bij wisselspanning wordt deze gebruikt als buffercondensator, maar bij gelijkspanning alleen als demping. Het bufferen zie je niet goed terug aan de naald, maar je zou het kunnen meten met een scoop. Mijn idee is, dat er iets met deze condensator aan de hand is, maar misschien heb ik het wel helemaal mis...... Je zou hem eens preventief kunnen vervangen (door dezelfde waarde!)

Ik ben benieuwd welke reacties je nog meer krijgt!

Succes, Leo

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

AF - 105 multimeter

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-02-2017, 10:39 (3074 dagen geleden) @ Leo Snoeren

als je met de meter schudt, oscilleert de naald dan nogal na? (is ze nogal vrij) en is er een verschil in dit natrillen in de DC, AC, ohms bereiken?

Het zou kunnen dat het instrument een interne demping had, die niet meer werkt en dan krijg je verschillen in reactie tussen de verschillende bereiken die anders niet opvallen. Kan ook zijn dat er geen demping inzat en deze meter altijd zo gerageerd heeft. Ik weet het niet zeker, maar valt wel uit te maken.

groeten

Kris

AF - 105 multimeter

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 17-02-2017, 15:10 (3074 dagen geleden) @ kris

Kris,

Bedankt voor de reactie.

De naald gaat alleen in de DC stand met een noodgang.
b.v. 9V batterij meten, dan vliegt de wijzer naar 10,5V , daarna naar 8V en daarna naar 9V. Trilt niet, zwaait alleen.

Ik kan niet meer navragen of dit altijd zo geweest is. Ik vind het gek, bij AC metingen gebeurd dit niet.

--
Wim Schoonhoven

AF - 105 multimeter

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-02-2017, 15:30 (3074 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven
Gewijzigd door kris, 17-02-2017, 15:35

Wim,

dat had ik begrepen dat het alleen op DC was. Maar voer nu enes de test uit (schommelen op verschillende bereiken) zoals ik aangaf.

Overigens, de snelste manier om tot een meting te komen is wat overschoot toelaten.

Je hebt ongedempte (blijven lang slingeren, ondergedempte (die staan wat na te slingeren), kritisch gedempte (gaan even over de eindwaarde en keren dannaar de waarde ) en overgedempte instrumenten (kruipen naar de eindwaarde).

de kritisch gedempte geven het snelst een resultaat.

maar de demping wordt mede beïnvloed door de schakeling errond, en ik denk dat je dat ervaart.

groeten

Kris

AF - 105 multimeter

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 17-02-2017, 16:07 (3074 dagen geleden) @ kris

Kris,

Op alle DC standen doet hij dat, geen verschil in gedrag.
Bij heen en weer schudden(zonder meting) in alle standen geen verschil.

Ik wist al de mogelijkheden niet om tot de juiste aanwijzing te komen.

Dus bij deze meter doet hij dat voor AC en DC anders.

m.v.g.

Wim

--
Wim Schoonhoven

AF - 105 multimeter

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-02-2017, 20:44 (3074 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven
Gewijzigd door kris, 17-02-2017, 20:46

Bij deze meters wordt de galvanometer (het aanwijzend instrument) bijna altijd gedempt door het kader. Het kader is het draaiende deel waar de spoel opgewikkeld zit en daarboven wordt de naald gekleefd. Door het kader uit een geleidend (maar niet magnetisch) materiaal te maken vormt het een kortsluitring, en de wervelstroompjes dempen de beweging.

Zou kunnen dat het een gesoldeerd kader was (lasnaad) en deze soldeerverbinding sterk geöxideerd is, waardoor de demping afneemt.

Andere mogelijkheid is dat men gekozen heeft voor een kleine demping (plastic kader bvb). 't is een 50.000kOhm instrument. Das best hoog. Wil ook zeggen dat het drijvend koppel héél klein is. De meeste meters met zo een hoge Ri/V kruipen vooruit.. waardoor meten best lang gaat duren.
Door overshoot toe te laten gaat het veel sneller. ziet er niet zo mooi uit, maar ja.

Maar dat verklaart nog niet waarom het op AC en Ohms wat trager gaat. moet iets met de schakeling te maken hebben. (heb het niet in detail bestudeerd)

groeten

Kris

AF - 105 multimeter

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 17-02-2017, 14:58 (3074 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo,

Het is helaas niet de C.

Bedankt voor het meedenken.

Als extra een foto van de binnenkant.

[image]

--
Wim Schoonhoven

Multimeter Philips SMT 101

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 24-04-2017, 15:23 (3008 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Tot mijn verbazing zag ik laatst dat de Hioki multimeter AF-105 identiek is aan de Philips SMT 101.

Als iemand de Philips heeft, weet zij/hij ook of die hetzelfde gedrag vertoont zoals het door mij beschreven gedrag van de AF-105.

Input is dan welkom.

Wim

--
Wim Schoonhoven

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-04-2017, 17:19 (3008 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Wim,
Denk dat mechanisch de demping uit instrument is.

Simpel hang er even een ander instrument aan.
Denk gewoon een 1mA instrument.
Kijk goed op de schaal, staat in code er op welk type instrument het is.

Meet anders de stroom door instrument met een andere ampere meter.
Vervolgens hang je welk in stroom gelijkwaardig (werkend) instrument er aan vast,
zie je zo of effect identiek is.

Maar denk gewoon de demping deels verdwenen.

Beweeg hele multimeter eens flink en kijk dan of de naald rustig beweegt.
Zo niet =>demping...

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 24-04-2017, 18:54 (3008 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

De meter vertoont alleen dit gedrag bij het meten van gelijkspanning.

Als de demping verdwenen is of bijna, waarom dan niet bij het meten van wisselspanning of weerstand.

Wim

--
Wim Schoonhoven

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-04-2017, 17:18 (3007 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Mogelijk dat dan de stromen in het instrument lager zijn?

Kan

Ander instrument er aan hangen en je weet het.

Daar de metingen wel verder kloppen
kan het alleen maar instrument zelf zijn.

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 25-04-2017, 19:12 (3007 dagen geleden) @ Maurice

Maurice ,

Het ligt aan het instrument, ik weet alleen niet wat.

Willem

--
Wim Schoonhoven

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-04-2017, 21:24 (3007 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Kijk in de basis maakt het niet uit op welke stand je meet.

Een uitslag bv 1/2 schaal is op ieder bereik de stroom door instrument
Identiek.

Instrument zelf is een dom ding, kijkt echt niet om wat er gemeten wordt.
ER gaat een stroom lopen, dat krijgt een magnetisch veld en op basis van
krachten spel met de veren gaat de naald in een stand staan.

Indien je de stroom weet bouw je met wat weerstanden en een potmeter eenvoudig
een test opstelling.

De fout op 1 bereik en houd dan enkel in dat de fout IN de meting zit waarbij kennelijk door meting de stroom eerst hoger wordt en dan om redenen terug valt.

DAT kun je dus meten met een extra meter in serie te zetten of
door een shuntweerstand in serie en daarover de spanning te meten.
Vervolgens bv met scoop bestuderen of inderdaad eerst ook de boel opswiept.

Kijk voor 5 euro heb je op de rommelmarkt een ander metertje maar
de sport is de fout te vinden.

AF - 105 multimeter

door Oldtimer @, Oegstgeest, 25-04-2017, 15:01 (3007 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

> Het volgende vreemde heb ik met deze multimeter.
[quote]
De WIJZER gaat bij AC of weerstand meting keurig naar de eindwaarde, echter
bij DC meting doet hij dat anders.
Alsof hij haast heeft, gaat hij razendsnel en zo snel dat hij ongeveer 1cm verder gaat dan de waarde die hij moet aanwijzen om dan terug te gaan naar die waarde.
Bij verbreken van de meting vliegt de wijzer weer met een rotvaart terug.
Voor alle DC bereiken hetzelfde verschijnsel.
[/quote]

Wat doet het ding als je hem op het ohm-bereik zet en daarna de meetpennen kortsluit?

Willem

AF - 105 multimeter

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 25-04-2017, 19:05 (3007 dagen geleden) @ Oldtimer

Oldtimer,

De meter gaat vanuit nulstand keurig naar de eindstand van de kortsluitwaarde bij weerstandmeting, bij loslaten weer naar de nulstand. Ook bij wisselspanning geen opmerkingen.

Alleen voor gelijkspanning b.v. 1,5V.
Begin meting, de wijzer gaat razendsnel voorbij de 1,5V aanwijzing om daarna naar de juiste waarde terug te gaan van 1,5V. Bij loslaten gaat de wijzer razendsnel door de nul om daarna terug te keren naar de nul.

De uiteindelijk gemeten waardes komen overeen met andere multimeters.

Waarom doen deze multimeter zo vreemd bij een gelijkstroommeting?

Willem

--
Wim Schoonhoven

AF - 105 multimeter

door Harm Klaassens @, Breda, 25-04-2017, 20:18 (3007 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven
Gewijzigd door Harm Klaassens, 25-04-2017, 20:32

Op AC zit er een gelijkrichter en een weerstand van 8200 ohm +500ohm instelweerstand over de meter en die dempen de meter.
OP ohm's zit de meter in een weerstandsnetwerk die hem dempt.
Op DC zitten er geen weerstanden parallel aan de meter, dus geen demping.

AF - 105 multimeter

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-04-2017, 01:43 (3006 dagen geleden) @ Harm Klaassens
Gewijzigd door kris, 26-04-2017, 01:45

Op AC zit er een gelijkrichter en een weerstand van 8200 ohm +500ohm instelweerstand over de meter en die dempen de meter.
OP ohm's zit de meter in een weerstandsnetwerk die hem dempt.
Op DC zitten er geen weerstanden parallel aan de meter, dus geen demping.

Dezelfde gedachte had intussen al 68 dagen geleden :-) (zie hierboven)
maar bovenop dacht ik het volgende: De afsluitweerstand is bij 99% van de analoge multimeters anders op AC, OHms en DC, en toch valt dat niet op, omdat de draaispoelmeter een of andere demping meekrijgt die die verschillen onderdrukken. Dit kan door 1) het mobiel kader uit aluminium te maken. Een mogelijke verklaring is dat de lasnaad van dat kader na X jaar in ohmse waarde gestegen is, waardoor de demping (door wervelstromen) sterk verminderd
2) de beschermasjes rond de puntlagering van het kader lang te laten doorlopen en deze ruimte te vullen met olie. door capillariteit blijft die olie zittten en geeft een sterk werkende demping op het kader. Na X jaar verdampt de olie en valt de demping weg (heb ik al enkele malen meegemaakt). Bijwerking is wel dat de naald hysteresis krijgt, ttz, de naald stopt voor het exacte resultaat bereikt is en even tikken op het instrument zorgt ervoor dat de naald de eindwaarde bereikt. TS maakt er geen melding van..

maar veel andere verklaringen zijn er niet.

groeten

kris

ps : er zijn uiteraard nog andere dempingsmethodes (bvb een vaantje) maar die worden in dit soort meters niet toegepast.