Wat te doen ? (Toestel of techniek)

door rvh @, 's-Gravenhage, 28-02-2017, 16:21 (3062 dagen geleden)

Heb deze 2 speakers spelen wel goed maar zien er niet uit .Opnieuw bekleden is denk ik ook niet mogelijk want hoe krijg je het dan strak?Frontjes hebben een hele tijd tussen iets plat gelegen .Maar heeft niets geholpen .Wie weet een oplossing ?alvast bedankt gr ruud [image]

Wat te doen ?

door focus103 @, Zaandam, 28-02-2017, 20:11 (3062 dagen geleden) @ rvh

Het is aluminium dacht ik.
Wat ik weleens gedaan hebt met vervormende dunne plaat is op een vlakke onderkant met de achterkant van een lepel lichtjes de deuken er uit wrijven.
Niet te hard want anders wals je het uit en krijg je er juist deuken bij.

Wat te doen ?

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-02-2017, 20:55 (3062 dagen geleden) @ focus103

Is een aardige tip Peter maar ik denk dat het metalen materiaal juist door mechanische druk vooral bij de openingen al te veel is uitgedreven en je dan materiaal "over houdt" en een weg gaat zoeken zijwaarts (de lelijke deuken)

Ik denk helaas dat er niets meer aan te doen is, laten zoals het is Ruud.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Wat te doen ?

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-02-2017, 21:00 (3062 dagen geleden) @ rvh

Ruud,

Wat je wel zou kunnen proberen is op de kant van de tafel proberen die vouwen een beetje er uit te krijgen, ik zie wat rechtlijnige structuren die je wel een beetje terug kan vouwen denk ik maar die deuken bij de gaten is al te ver uitgedreven ben ik bang.

Ik vraag me trouwens af hoe die rechtlijnige vouwen er in zijn gekomen, de deuken snap ik wel.

Succes.

--
Hans van Kampen

Wat te doen ?

door rvh @, 's-Gravenhage, 01-03-2017, 06:50 (3062 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Inderdaad al materiaal te veel om het weer mooi te krijgen jammer maar helaas

Wat te doen ?

door Marotick ⌂ @, Huizen, 01-03-2017, 08:47 (3062 dagen geleden) @ rvh

Ik heb zo'n zelfde probleem eens redelijk opgelost door eerst met een kurk uit een wijnfles (die heb ik genoeg) over het front te rollen. Doel is om de deuken weer enigszins plat te krijgen. Doordat het materiaal uitzet wil het gaan bollen en dat heb ik toen gestimuleerd door voorzichtig in het midden, van binnen uit, wat te drukken en wrijven zodat het front wat bol komt te staan. Uiteindelijk stond het hele front iets gelijkmatig bol en dat zag er niet verkeerd uit. Als het raamwerk niet al te veel uitdijt dan past het gewoon weer in de speaker.

Jack Marotick

Wat te doen ?

door marc @, Den Haag, 01-03-2017, 09:06 (3062 dagen geleden) @ rvh

de beste oplossing zou zijn om dit naar een (auto) plaatwerkerij te brengen, de losse fronten zouden eventueel met een strekwals vlak gemaakt kunnen worden en met warmte en een krimptas kan men de deuken eruit krijgen.
dit is echter een langzaam en daardoor duur proces....
als de fronten goed te verwijderen zijn kan je proberen de deuken er zo veel mogelijk uit te halen, totdat je maar 1 deuk / bolling hebt en dan dmv. warmte en schrikken met koud water proberen om het metaal te krimpen.
Klinkt in theorie heel mooi, maar de kans op slagen is marginaal...
en nogmaals, de kosten zullen de waarde ver overstijgen!

marc

Wat te doen ?

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-03-2017, 10:01 (3062 dagen geleden) @ rvh

Is er geen loodgieter in de buurt met nog zo'n oude werkplaats?
Die zelf nog een rollenwals heeft staan ?
En anders naar een LTS/MTS met een eigen praktijk werklokaal.
Die hebben meestal ook nog zo'n rollenwals staan.
Succes, ruud exPA0ROJ

Wat te doen ?

door soundman2 @, Wouw, 01-03-2017, 11:00 (3062 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door soundman2, 01-03-2017, 11:02

Is er geen loodgieter in de buurt met nog zo'n oude werkplaats?
Die zelf nog een rollenwals heeft staan ?
En anders naar een LTS/MTS met een eigen praktijk werklokaal.
Die hebben meestal ook nog zo'n rollenwals staan.
Succes, ruud exPA0ROJ

Een rollenwals bij een loodgieter is bedoeld om platen rond te zetten, zoals zinken kokers en dakgoten. Vlak zal mowilijk gan denk ik. Bovendien hebben de bedoelde frontjes omgezette randen. Die zullen worden platgedrukt. Ik weet niet of een passend plankje dan soelaas biedt.
Zoals al eerder aangegeven is het materiaal ter plaatse wat opgerekt. Zal niet meevallen om dat onzichtbaar terug te drukken.
Een ultieme poging kun je nog doen met twee passende plankjes van voldoende hardheid. Dat geheel op elkaar klemmen met meerdere lijmtangen.
Op een school, moet je wel zelf aan de gang kunnen gaan. Je loopt een groot risico dat anders de frontjes terugkomen met de mededeling "Het is niet goed gelukt" (Lees: het is slechter dan voorheen)