Sanken ic SI1360HL gezocht (Gezocht)

door soundman2 @, Wouw, 04-09-2018, 08:02 (2055 dagen geleden) @ Maurice

Juist omdat het maken van een goede hybride veel geld kost, zijn er bedrijven en bedrijfjes die er op een andere manier geld uit slaan. Met TO3 transistoren etc bestaat het uit rebranden bijv. Ik Heb voor restauratie ooit eens "nieuwe "transistoren AD133 gekocht, stevige powertransistoren uit de oertijd. Als ik even met de multimeter nameet lijkt het er op dat het gewoon overgestempelde 2N3055 transistors zijn. De BE overgang meet nl 0,7 volt, terwijl dat bij een echte AD133 ergens tussen 0,15 en 0,2 volt ligt. Ook de verzadigingsspanning is groter van de 3055. Het gevolg dat de restauratie aanvankelijk niet wilde werken.
Wat betreft het hybride IC, het maken van de behuizing kan tegenwoordig simpel gedaan worden met 3-D printers. Dat is op industrieel niveau werkelijk een investering van niets. Ook ik heb bij een groot electronica concern gewerkt en zag daar onderschepte namaak producten voorbij komen. Exact gekopieerd aan de buitenkant, maar het binnenwerk, de elektronica kon zich absoluut niet meten met het origineel.
Overigens vroeg ik alleen of iemand nog een dergelijk ic had liggen in bijv een sloopapparaat. Ik heb omstandig mijn bedenkingen tegen de vooral goedkope internet aanbiedingen geuit en wilde het hier bij laten. Het zou hetzelfde zijn als iemand vraagt om een historisch toestel, hem te vertellen dat er ook mooie imitaties van recente datum in omloop zijn.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum