Poging tot opknnappen Philips 22AH974 stereo combinatie (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 21-10-2018, 08:37 (1986 dagen geleden)
Gewijzigd door Otto, 21-10-2018, 08:43

Beste Lezers,

Een paar weken geleden zag ik bij een lokale kringloop een Philips 22AH974 stereo combinatie staan. Staat was "niet getest", maar het uiterlijk was nog heel mooi en compleet, enkel de naald van de draaitafel ontbrak. Ook de stofkap is nog heel en netjes. Gezien de prijs (€ 6,50), ging ik er van uit dat "niet getest" een eufemisme was voor "defect". Maar gezien de uiterlijke staat leek het me wel een uitdaging om er weer leven in te brengen. Bij eerste inspectie zag ik dat de snaar van de draaitafel vergaan was, en dat de klep van de cassetterecorder vast zat. Er van uitgaande dat de snaren van de cassetterecorder ook wel zouden zijn vergaan, heb ik alvast via MFB Freaks een setje snaren besteld.

Gisteren het toestel op de werkbank gezet:

[image]

De radio en versterker lijken verder wel goed te werken, dus direct maar aan de slag met de platenspeler. Een naald had ik nog wel, dus nieuwe snaar er op, en testen maar. Helaas bleek dat de omschakeling naar 45 toeren niet werkt. Het blijkt dat de motor zwevend op drie veren is opgehangen. Vreemd genoeg ontbreekt één van die veren. Blijkbaar is die ooit bij een vorige reparatie verloren gegaan, want hij ligt ook niet ergens in de kast. Dat is een eerste tegenslag. Misschien heeft één van jullie nog zo'n veer in de bakjes liggen. De buitendiameter is 12 mm en de hoogte is 14 mm.

[image]

Dan maar naar het cassettedeck. Ook hierin is het nodige opgelapt. Het mechaniek van de klep is behoorlijk "aangepast". Ik ga er van uit dat de klep niet meer goed werkte, en dat er een poging is gedaan om het weer enigszins aan de praat te krijgen. Op zich is dat gelukt want het werkt wel, zij het nogal gammel. Hoe de aanpassing werkt is mij onduidelijk, mede doordat ik niet weet hoe het origineel was, dus als iemand het loopwerk herkent, zou ik geholpen zijn. Boven de kop zie ik lijmresten. Het lijkt er op dat het "haakje" van de eject-knop is bijgewerkt:
[image]

Op het linker scharnierpunt van de klep zit een constructie die niet origineel lijkt:
[image]

Ook op het mechaniek van de eject-knop zitten lijmresten, en een veer die er volgens mij ook niet hoort:
[image]

Herkent iemand dit loopwerk, en weet diegene hoe het origineel hoort te zijn? Als het loopwerk ook in andere toestellen, zit, misschien een idee om een sloper te bemachtigen.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Otto


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum