DAB+ Antenne: Superbierblik (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 03-11-2018, 16:03 (1973 dagen geleden)

Vorige maand heb ik een verbeterde versie bedacht van de Bierblik-antenne, deze gebouwd en vergeleken met een paar andere DAB+-antennes. In de voorlopige conclusie komt mijn bedenksel er als beste uit!

[image]

Deze foto toont mijn bouwsel naast mijn testontvangertje. Alles blijft mooi geheimzinnig want aan deze buis is natuurlijk niets te zien over de werking.

Op internet wordt wel gesproken over de Bierblik-antenne: dit is een kleine dipool gemaakt van twee lege bierblikjes. De enthousiaste verhalen komen veel van kampeerders die dit wonderapparaat gebruiken voor Digital Video Broadcast (DVB). De frequenties hiervan liggen in de 400 tot 800 MHz, en DAB+-golven (Digital Audio Broadcast), frequenties 170-230MHz, zijn dus veel langer!
Daarom heeft mijn antenne niet de gewone bierblikjes van 12cm maar twee halveliterblikken die even dik zijn maar langer. Ik heb ze ook met enige tussenruimte geplaatst. In die tussenruimte heb ik ook nog eens een simpele balun opgenomen: een air choke dwz spoeltje gerold in de voedingskabel:

[image]

Dit apparaat is dus tussen de twee blikken geplakt, waarna het hele zwikje is ingebouwd in de buis die je hierboven ziet. Met deze antenne, de standaard bierblik, een slappe en stijve Arnold, een versterkte antenne, gevouwen dipool, spriet, en draadantenne van 20m heb ik een paar metingen gedaan vanmiddag.

Uitkomst: de uitgerekte superbierantenne die ik zelf bedacht heb is de beste van allemaal! Ik ontvang zelfs DAB zenders in een vreemde taal (Frysk)!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum