HP transistor (Gezocht)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-01-2019, 21:13 (1924 dagen geleden) @ Oldtimer
Gewijzigd door Maarten Bakker, 19-01-2019, 21:24

Dat staat er niet helemaal.

Het cursieve gedeelte is letterlijk overgenomen uit de HP documentatie.

En daar staat dat een transistor geselecteerd kan zijn. Daar doelde ik op.

Het kan eventueel een transistor zijn die geselecteerd is uit de productie van een normaal type.

Juist, en daardoor uniek.

Dat zou een slechte zaak zijn, dan konden ze hem beter apart maken. Dat zou dan simpeler en goedkoper zijn dan selecteren (binning) uit lopende productie. Die twee sterretjes houden de mogelijkheid open dat hij geselecteerd is en dus juist niet uniek.

In de praktijk kun je er vaak dat normale type of een modernere variant voor gebruiken,

Hoe kom je aan die ervaring? Met de ervaring die ik heb opgedaan in de 35 jaar bij het Kalibratielab van het MEOB weet ik dat het niet zo is. HP deed natuurlijk niet voor niets al die moeite.

Ik moet eerlijk vermelden dat mijn ervaringen niet met HP zijn, maar Philips en Sony gebruiken soms ook geselecteerde halfgeleiders en daarvan weet ik dat er voor geselecteerde transistoren doorgaans vervangers zijn. Soms van hetzelfde type, andere keren van een moderner type.

eventueel nagemeten op bepaalde eigenschappen.

En op welke eigenschappen moet er dan wel nagemeten worden, zijn die bekend?

Daar ligt het echte probleem. Een manier om erachter te komen, is het apparaat na vervanging uitgebreid te testen.

Als het om eigenschappen als ruis of minimale versterkingsfactor gaat, kun je er vantevoren met een redelijke kans van uitgaan dat die bij nieuwere productie of moderner type sowieso al beter zijn. Blijft natuurlijk dat je altijd zult moeten testen of de vervanging succesvol was.

P.S. Uitgaande van geselecteerde types. Als het inderdaad een apart gefabriceerd type met unieke eigenschappen is, heb je natuurlijk grotere kans dat er geen passende vervanger is.

P.P.S. Met 'andere keren van een moderner type' explodeert het aantal vervangingsmogelijkheden gigantisch. Je krijgt daarmee namelijk ook de mogelijkheid dat de transistor tijdens originele productie weliswaar apart gefabriceerd was, en daardoor NIET in de originele vervangingslijsten voorkomt, maar dat er later wel een type gefabriceerd is met dezelfde of betere specificaties... Dan ben je dus wel volledig afhankelijk van metingen om te zien of de op basis van te schaarse informatie geselecteerde vervanger ook daadwerkelijk voldoende presteert.

Zou de TS zijn apparaat echt weer 100% op fabrieksspecificatie willen hebben, volledig getest en gecalibreerd, en daar ook geld voor over hebben, dan kan hij het ook eens proberen bij Schneider Electronics Repair. Fred zou zijn hand er waarschijnlijk niet voor omdraaien om zelf een passende transistor te vinden.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum