Aristona 9123 tape deck (Toestel of techniek)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18-03-2019, 19:33 (1838 dagen geleden) @ Jan Meilink

Bij deze apparaten smelten de snaren na verloop van tijd en een vieze drab blijft achter.
Mijn probleem is het verwijderen van de smurrie uit de rechtse aandrijfschijf. Ik weet niet hoe deze losgemaakt moeten worden.
Om de boel niet te vernielen vraag ik eerst bij deze aan deskundigen hoe deze losgemaakt moet worden.

Hallo Jan,

Naast het al eerder genoemde Dasty (verkrijgbaar bij Wibra) is er nog een uitstekend schoonmaakmiddel: HG ovenreiniger. Dit is verkrijgbaar bij supermarkten, boerenbond, enzovoort. Ik gebruik dit altijd met latex handschoenen aan, het spul tast ook je huid aan (Dasty trouwens ook)

Groot voordeel is dat je het probleemloos met water kan wegspoelen en er geen vieze lucht achterblijft, zoals oplosmiddelen dat soms hebben.

werkwijze: apparaat zo goed mogelijk uitbouwen, en met een kwast royaal de ovenreiniger of Dasty aanbrengen. Even laten inwerken, afspoelen en herhalen tot alles weg is (meestal 2 tot 3 keer) Voor spoelschotels (waar een riem in loopt) neem ik meestal een dun koordje gedrenkt in schoonmaak middel, wat ik door de (V vormige)gleuf trek. Daarna weer afspoelen.

Het is even werk, maar het apparaat ziet eruit als nieuw.

Daarna drogen op de verwarming. Indien je over perslucht beschikt kun je het meeste water eraf spuiten en daarna laten drogen.

Pas op met aluminium oppervlakken, of met tekst opdrukken: deze worden soms ook aangetast.

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum