AM-modulator type "Otto" (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 26-03-2019, 21:42 (1851 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door Otto, 26-03-2019, 21:50

Goede middag,

Op de beurs in Driebergen vond ik afgelopen zondag twee printjes van het bekende "Otto"zendertje. De een is zo te zien compleet en werkt ook prima. Van de andere zijn een paar onderdeeltjes verdwenen, maar die zijn nog wel te vinden bij de plaatselijke elektronica winkel.
Nu mijn vraag: Op de incomplete print (links op de foto) staat dat hij bedoeld is voor een voedingsspanning van 12 V. Op de andere vind ik geen spanning aanduiding maar met 12 VDC werkt hij prima.
Nu heb ik ooit ergens gelezen dat deze zendertjes beter werken met 15 Volt maar voor ik dat probeer wilde ik vragen of iemand daar ervaring mee heeft, voor dat je iets op blaast......;-)


[image]

Leuk. Die linker is een originele print van mij. Als ik me goed herinner een versie 1.3. De rechter kan ik zo niet thuisbrengen, die lijkt op een latere versie (1.3A) maar kan ook eentje zijn die door een andere partij is gemaakt m.b.v. de oorspronkelijke Gerber-files. Aanvankelijk had ik 12 volt voor ogen, maar later ben ik naar 15 gegaan. Je hebt dan iets meer lineariteit, en iets meer vermogen. Formeel kun je tot 18 gaan, maar dat zit je op de "absolute maximum ratings". 20 volt is echt buiten spec. Trouwens, ik heb een keer een print gehad die niet werkte op 15 volt, maar wel op 12 volt. Ik zou echter gewoon voor 15 volt gaan...

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum