Radiocafé: Mini-versterkers (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 21-09-2019, 19:00 (1696 dagen geleden)

De afgelopen manden heb ik hier een paar keer kleine versterkertjes laten zien die ik gebouwd heb en op dinsdag 1 oktober geef ik een lezing daarover op het Radiocafé in Zaandam. Zie ook de aankondiging op NFOR.


Samenvatting:
Een audio-vermogen van slechts 1 of enkele Watts is in de meeste huiskamers voldoende. Sinds ik dit gemerkt heb, heb ik een aantal mini-versterkers gebouwd en op diverse plaatsen in gebruik genomen. Mini-versterkers zijn klein, eenvoudig in gebruik, en uiterst goedkoop (in bouw en in verbruik).
De eerste versterkertjes waren uit PC-boxjes gesloopt, en latere modellen zijn van AliExpress-bouwmateriaal gemaakt. Het vermogen is typisch 2 tot 4W per kanaal, bouwkosten 1 tot 3 euro, en de versterkers worden gevoed met een adapter of USB voeding.
We behandelen wat versterkertheorie: totempaal, brugversterker, drempelspanning, formule voor maximaal vermogen, klasse A, B en D. Dan de versterkerpraktijk: versterkers bekijken en beluisteren, de bromvrije aansluitkabel, en proberen de kwaliteit objectief te maken met de square wave amplifier test. Het (niet) aansluiten van een koptelefoon op een brugversterker. Neem ook je MiddenGolf-radio mee als je die nog hebt, want misschien is er nog wel iets te beluisteren!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum