Evenementen (Algemeen)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 27-03-2020, 01:19 (2199 dagen geleden)

[ Geen tekst ]

Wo. 8 april: LC-Kring - Mini, Micro en Nano versterkers (online)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 20-03-2026, 10:37 (15 dagen geleden) @ Forumbeheer

Beste Radiovrienden,

De Leren- en Contact-Kring praat je in april bij over kleine versterkers, tot vrijwel onzichtbare aan toe! De bespreking is online en gratis en voor ieder toegankelijk. Vragen of info over versterkers kun je van tevoren naar mij mailen.

Tijd: Woensdag 8 april 2026 om 19.30
Waar: Jitsi https://meet.jit.si/LerenenContactKring
Dia's: https://gerardtel.nl/Pres/MiMiNaVer.pptx
Taal: Nederlands
LCK mei: Energie besparen
LCK juni: Aristona SA3133A
LCK juli: Bandspreiding

Mini, Micro en Nano versterkers:
Hoe klein kun je een versterker maken? Klassieke Hifi-versterkers worden veel gebruikt, het zijn flinke zwarte apparaten die wel 40 tot 80W per box kunnen afgeven. Met mijn stelling dat je al die Watts niet nodig hebt, trap ik wel op wat gevoelige teentjes, daarom zal ik dit extra goed onderbouwen (met historische gegevens en metingen). Een veel lichtere versterker ("mini versterker"), die je bijvoorbeeld uit PC-boxjes kunt slopen, is al veel kleiner en gebruikt maar een tiende van de stroom. Dat laatste is natuurlijk heel fijn nu we, volgens het IEA, voor de grootste energiecrisis ooit staan.
Dan bekijken we de relatie tussen voedingsspanning en maximaal haalbaar vermogen voor de Single Ended Push Pull en voor de brugversterker. De brugversterker, zoals bv de TDA7297, kan al genoeg vermogen doorgeven met een voeding van 5V, als van een USB opladertje.
Om de versterkers nog kleiner te maken moet het koellichaam eraf, daarvoor is een ontwerp nodig dat vrijwel geen warmte genereert en dat is de klasse D versterker. Voor het IEA (en je energierekening) is het fijn dat het verbruik met nog een factor tien wordt teruggebracht. De PAM8403 ("micro versterker") kun je al bijna niet meer zien, en het grootste deel van de punaise-versterker bestaat uit de volumeregelaar en de aansluitingen.
Die grote onderdelen kunnen vervallen als de versterker wordt opgenomen in een geïntegreerd ontwerp zoals de Bluetooth/FM/Versterker ("nano versterker") modules.
Aan de slag! Je krijgt tips om lekker te knutselen en zulke versterkers zelf te maken en uit te proberen.

Ik hoop je te zien op de LC-Kring!
Gerard.

[image]

[image]

door henk vdb @, Breda, 02-04-2026, 17:22 (1 dag en 8 uur geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door henk vdb, 02-04-2026, 17:30

Ik heb je presentatie bekeken en zou nog het volgende aanvullen:

* de PAM8403 heeft volgens de datasheet een voedingsrange die mag liggen tussen 2,5 en 5,5 volt.
Vreemd dat die alimodules het pas vanaf 3,5 volt doen. Op de foto's van de modules zie ik niets op de ic's staan, dus of het echte of nep PAM8403 zijn: geen idee. Op ali weet je gewoon niet wat je krijgt. Hetzelfde geldt voor alimodules met TDA IC's, zijn de IC's echt of nep, zelfs al staat er wat opgedrukt, je kan het NIET zeker weten.

* de TDA2007 datasheet (ST) geeft een voedingsrange van 8V minimum tot 26V maximum. 5 volt is dus veel te laag, neem dat mee in je betoog. Voeding buiten spec: dan is niets meer gegarandeerd.
De TDA2007 is al lang obsolete bij ST, of wat er nu aangeboden wordt echt is en aan spec voldoet valt NIET te zeggen tenzij je ZEKER weet dat het originele NOS (New Old Stock) is.

* TDA7292: de frequentiekarakteristiek die je opgeeft staat welliswaar in de (ST) datasheet, maar daarbij dien je te vermelden dat dit bij symmetrische voedingsspanning van +20V en -20V is, en bij 8 ohm luidspreker. Ook dit IC is niet gespect voor 5V voeding, de datasheet vermeldt +en- 8V tot +en- 33V. Er staat welliswaar een applicatieschema voor single supply in maar nergens is vermeld wat de voedingsrange dan mag zijn. Alle vermeldde specs zijn bij symmetrische voeding.

Verder is het nog zo dat veel audio eindversterker IC's qua bandbreedte beperkt kunnen worden door bepaalde R/C waardes aan te passen. Zo kan je een bestaand versterkerprintje uit bijvoorbeeld een transistorradio soms verbeteren (x) door met die waardes te experimenteren. Raadpleeg daarvoor OOK weer de officiele datasheets.
(x) In schema's van portable apparatuur is het frequentiebereik vaak zo bedoeld beperkt omdat er meestal niet zulke goede speakertjes in gebruikt worden, en mogelijk ook om de opgenomen stroom (batterijgebruik) te beperken.

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-04-2026, 19:11 (1 dag en 6 uur geleden) @ henk vdb

Ik heb je presentatie bekeken en zou nog het volgende aanvullen:

Leuk om vast vooraf wat constructieve feedback te krijgen.

* de PAM8403 heeft volgens de datasheet een voedingsrange die mag liggen tussen 2,5 en 5,5 volt.

Ik zie het, geen idee meer waar ik die 3,3 vandaan heb maar dat zal ik aanpassen.

dus of het echte of nep PAM8403 zijn: geen idee.

Ze doen het gelukkig allemaal prima.

* de TDA2007 datasheet (ST) geeft een voedingsrange van 8V minimum tot 26V maximum. 5 volt is dus veel te laag,

Inderdaad, de 2007 heb ik gebruikt met meegeleverde Harman Kardon trafo (15V) en met een 9V voeding.
Als hij op 5V al wat zou doen, kon je er toch niet meer dan 3/4 W uit krijgen.
De 5V versterkertjes komen pas iets later in de lezing als de brugversterker uitgelegd is.

De TDA2007 is al lang obsolete

Hij zat in een PC speaker uit circa 1998.
De diverse versterkertjes laten ook zien hoe in de loop der jaren, steeds meer onderdelen in het IC verdwijnen en er minder extern nodig is. Aan het volle printplaatje kun je zien dat het ideaal “hele versterker in 1 chip” in 1998 nog niet bereikt was.

* TDA7292: de frequentiekarakteristiek die je opgeeft staat weliswaar in de (ST) datasheet, maar daarbij dien je te vermelden dat dit bij symmetrische voedingsspanning van +20V en -20V is, en bij 8 ohm luidspreker.

Dat zal ik erbij vertellen. Ik denk trouwens dat men met bv +8 en -8, bedoelt de positieve en negatieve kant van een 8V voeding, niet spanningen van 8 boven en 8 onder 0.

Ook dit IC is niet gespect voor 5V voeding,

Inderdaad heb ik deze buiten spec gebruikt, jarenlang en met veel plezier.
Ik begrijp dat dan de grafiekjes uit de sheet niet meer per se gelden.
Was er wel stiekem van uit gegaan dat hij niet zou ontploffen of in brand vliegen.

Ik hoop dat je zorgen over het nivo van de lezing zo een beetje zijn weggenomen.
Verder denk ik niet dat we deze bespreking al te uitgebreid onder het Agenda-item moeten voeren.
Vervolgvragen en opmerkingen per email?

door henk vdb @, Breda, 02-04-2026, 21:08 (1 dag en 4 uur geleden) @ Gerard in Zeist

Vervolgvragen en opmerkingen per email?

:) :-)