Shurgart SA801 8-Inch drive blijkt te werken (Computertechniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-05-2020, 20:16 (1444 dagen geleden)
Gewijzigd door Maurice, 11-05-2020, 20:17

Enige jaren geleden als oud schroot een Shurgart SA-801 8-Inch flop drive
overgenomen voor kilo prijs.

Had hem vervolgens toen bij gebrek aan voedingen kabels etc ergens in een doos gedaan.
Door bezit van o.a. een Piccolo RC762 8"drive welke alle type floppen kan lezen
is het er nooit van gekomen eens de drive uit te proberen.

De Piccolo bevat een YD-174 en heeft bv al 2 index indicatoren, dit omdat single density en dubble density floppen de indexgaten op 1300uur cq 1400uur hebben zitten.

De SA801 alleen op 1300Uur en zo zal nooit start track gevonden worden indien het een
1400uur index gat betreft. (je kent het vast nog wel dat kleine gaatje nabij center gat)

De SA801 is feitelijk een SA800 echter bedoeld voor 32 Hardsectored floppen.
Of wel die floppen hebben ipv 1 gaatje in draaiende schijfje nu 32 gaatjes om steeds
via opname oog de start van de sectoren te vinden.

Bij lezen van de service manual staat er dat middels een jumper de SA801 een SA800 gemaakt kan worden.
Je vraagt je dan af waarom maak je dan niet 1 type drive voor beide.
Zal met zinnig nadenken te maken hebben.
Goed, linkje door gekrast en 4 pennetjes gesoldeerd, nu kan ik middels gewoon een jumper stekkertje de drive om zetten.

Enfin, hoewel ik een doos floppen heb met i.d. 32Hardsectored, is algemeen voor mijn
systemen deze niet bruikbaar.

Na wat zoeken kon ik zowaar de juiste Mate-N-Lock stekkers bestellen.
Dat maakt het aansluiten wat netter en mobieler.
Ook kon ik beslag leggen een een laatste 2 cardedge 50pin connectoren.

Nu blijkt de SA801 naast 230Vac tbv Motor, 24Vdc en 5Vdc ook -5Vdc nodig te hebben.
Deze -5V zit niet in de Piccolo RC762 externe drive voeding dus extra -5Vdc gemaakt.

Even puzzelen met alle jumper instellingen en de oude DOS pc er bij gepakt.
Hierin zit een converter kaartje om van de 50Pin naar de standaard DOS 34Pin flopdrive te vertalen.

Vervolgens even de instinker Drive ID. DOS wil ipv Drive 0 en 1 tbv A-B selectie beide drives op 1 hebben en dan via de kabel twist wordt drive A of B gekozen.
Was weer even geleden dat ik een externe 8" had aangesloten.

Juiste flop in de drive, schakelaar om, Dos PC starten.
ImageDisk 118 starten.(Dos programma om typische formaten in te lezen ).
Enter drukken.
WERKEN !:-D :)

Met ImageDisk lees ik de flop in, een ander kan dan zo een flop op zijn PC machine
schrijven en is dan een exacte kopie van deze Flop.

Nah ja? Niet eens moeilijke probleem analyse op TTL niveau, heb nog niet eens de moeite genomen de kop een lapje over te halen.
Is gewoon lezen.
Deze drive is gebouwd in 1976!! 44 jaar oud.

Machtig, daar ga ik plezier aan hebben.
Moet alleen wat gaan metaalbewerken in de vorm van een kast bouwen.

Dan heb ik een ware PC-set met 8" drive en kan deze bij de PDP1123 om floppen klaar te maken, cq in te lezen tbv zowel van als naar internet.
Immers de PDP RX02 8"drive kan niet op een DOS PC.

Nu dit werkt ga ik een nieuw projectje starten en dat is iemand heeft een USB versie
ontwikkeld om 8"op moderne Win10 pc te lezen, Benieuwd, verhaald volgd.

[image]

En met editor kan ik dan inhoud van de flop enig lezen.
Let op de flop blijkt van een Philips P856 systeem te zijn, ook uit de jaren 70.
[image]
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum