Teletype ASR-33 Up and Running (Computertechniek)

door DirkHartland @, Rhoon, 06-07-2020, 12:06 (1361 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Knap werk weer, ook wij bij v R&H hadden teletypes model 33.

Over ponsbanden gesproken, ik heb in mijn “museumpje” een apparaatje liggen waarmee je gaatjes in ponsbanden kan prikken.
[image]
Dit apparaatje gebruikten we voor een Facit matrix printer. In de printer aan de rechterzijde moest een ponsbandje geplaatst worden met de lengte van het aantal regels van het kettingpapier. De voor- en achterzijde moest aan elkaar geplakt worden met een speciaal stukje plakband met alle gaatjes aanwezig. Met dit apparaatje moest je bepaalde codes prikken voor het begin van het papier, begin van de tekst (eerste regel), het einde van de tekst (laatste regel), etc.
Deze printer werd gebruikt voor de Telegraaf en Koersorder Schrijver (TKOS) aan boord van de S-Fregatten van onze Marine. Het eerste Fregat was de Kortenaar. Het computersysteempje was door ons zelf ontworpen op basis van een 8085 met digitale en analoge I/O als ook synchro-digitaal converters voor de actuele koers.
De Facit printer kon zowel in het rood als in het zwart printen voor het printen van de opgegeven en opgevolgde koers en orders.
Het geheel was geplaatst in de technische centrale. Heel wat kettingformulieren werden daarmee geprint :-) Ik heb begrepen dat later het geheel is vervangen door een systeem met harde schijf.
Ben meegevaren op de Kortenaar en de Piet Hein (werf-proefvaarten)

Groet, Dirk


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum