Ontwerp testbeeldgenerator Deel 10 (laatste loodjes) (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 18-10-2020, 14:26 (1279 dagen geleden)
Gewijzigd door Otto, 18-10-2020, 14:37

Beste lezers,

Mijn ontwerp van een compacte beeldgenerator nadert zijn einde. Bij de laatste slag merkte ik dat de transformator na verloop van tijd zo warm werd, dat de spanning net iets te veel daalde, waardoor er storing in het beeld ontstond. Gelukkig zijn er ook elektronische transformatoren in dezelfde behuizing, zodat het probleem eenvoudig opgelost was. Natuurlijk was een grotere transformator ook een optie, maar dan zou het niet meer passen in mijn beoogde behuizing.

Intussen heb ik ook het bekende RMA1946 testbeeld kunnen toevoegen:

[image]

Dit testbeeld wordt nu vrijwel geheel elektronisch opgewerkt, en dat was best een klus aangezien het origineel uit een foto bestaat, die voor een camera werd gezet. Alleen de vier cirkels in de hoeken en de kleine cirkels in het midden worden als bitmap-plaatjes toegevoegd.

Als hebbedingetje voor de geïnteresseerden, heb ik het Windows-progamma, maarmee ik de beelden heb ontwikkeld en de software mee heb gesimuleerd, iets aangepast en op het internet gezet.

Met dit programma kun je dus met de beelden spelen. Ook kun je de beelden opslaan als bmp file (dus zelf even converteren naar jpg of png als je ze op het web wilt zetten). Ik weet niet of het programma op andere PC direct werkt. Laat even weten als er problemen zijn.

Otto

Edit: in het programma zit ook een knop die het kleurenbeeld omzet in zwart/wit. Deze conversie is echter niet 100% nauwkeurig, omdat in de hardware gebruik wordt gemaakt van een gereduceerd kleurenpalet. Dit is met name te zien in de "kleurhaken" in het PM5544 beeld. In de hardware is dat echter wel goed gedaan.

--
Ohm sweet Ohm...
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum