Chinese componententester (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 21-01-2021, 19:27 (1162 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door soundman2, 21-01-2021, 20:01

Als je een probleem voor legt, dan is het handig dat je vertelt wat je doet, waarmee en wat het resultaat is. Dan kan iemand wellicht daar een fatsoenlijk antwoord op geven.
Ik heb een weerstandsmeter en soms geeft die oneindig aan. Wat zou er kunnen zijn?
Als ik er niet bij vertel dat het dan over een onderbroken weerstand gaat, dan zijn de gis antwoorden niet van de lucht...........
Bij de defecte transistor is het best mogelijk dat er nog een enkele diode overgang bestaat en omdat de meter zelf maar moet uitzoeken, kan dat best mis gaan. Het resultaat wordt wellicht beter als je de meter kunt vertellen waar je de draden op aansluit. Per slot van rekening doe je dat ook als je de overgangen test met een diodemeter.
Ik heb een hekel aan dingen die alles volautomatisch doen, je ziet nu dat dat falikant mis kan gaan.
Zo kan een verkeersagent soms het verkeer beter regelen als de slimste stoplicht automaat. (Heeft iets te maken met intelligentie)
Overigens heb ik om een defecte transistor te testen geen transistortester nodig, maar dat terzijde. Defecte transistoren meet ik er meestal uit in de schakeling, alvorens deze uit te solderen. Achteraf wil ik de transistor dan nog wel eens aan de diodetester hangen.
Ik heb dus geen transistortester. Repareren is niet het louter doormeten van onderdelen.
Kun je trouwens aangeven wat er stuk is aan de transistor. Als ik de viltstift notatie bekijk die op het kastje staat, dan heeft het apparaat de B C en E wel goed gevonden. Het lijkt dus nog steeds op een transistor.
Ik heb dan wel eens een datasheetnodig, maar daar staan dan ook meer wetenswaardigheden in.
Sorry dat ik even uit mijn vel spring.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum