erf stuk radio (Algemeen)

door kris ⌂ @, Gent, België, 25-03-2021, 11:35 (1136 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door kris, 25-03-2021, 11:51

Toch is dit niet helemaal waar.


toch is het helemaal waar :-) binnen het kader waar het over gaat.. transistorradio's in den beginne..


O.a. Philips had versterkers met een transformatorloze eindtrap met twee PNP transistors, o.a. AD149 (22RH590). Wel was daarbij “hulp” nodig van NPN transistors, anders heb je een ingangstrafo nodig. Kon kennelijk dus niet met alleen PNP transistors.

De 22RH590 is geen transistorradio, maar een beduidend zwaardere versterker van een paar jaar later. net omdat er geen NPN counterpartner was voor de AD149 koos men voor de Sziklai configuratie, waar een kleine NPN de grote PNP aanstuurt.
Het is wel geen perfecte balansschakeling. feed-back is nodig alsook de juist sturing . En dat de ruststroom wat groter wordt is voor een netgevoed apparaat geen bezwaar...

Maar met buizen kan het ook, en er zijn geen buizen die “op hun kop” werken.

tuurlijk, 800 ohm OTL is daar een voorbeeld van, maar ook hier heb je geen perfecte balansschakeling en .. gaat er heel veel vermogen door de schouw!

Een balans eindtrap maken met NPN transistors en uitgangstransformator gaat prima. Ik heb er destijds een gemaakt voor mijn werk. Weliswaar geen echte HiFi versterker, maar in dit geval was de noodzaak van een uitgangstrafo noodzakelijk vanwege 70/100 V. uitgang.
Het was geen complementaire eindtrap met een trafo erachter, maar een echte balans eindtrap met in- en uitgangstrafo.
Deze doen na meer dan 30 jaar nog prima dienst.


en dat was met GE transistoren? (want daar ging het over) voor Si transistoren is het net omgekeerd.. NPN is eenvoudiger te maken..


een balansschakeling met trafo kan je uiteraard evengoed met NPN als PNP maken, dat is het punt niet. Het beslissende punt was het bestaan en de prijs van de transistoren, zeker in die jaren. en net daarom zijn alle GE eindtrapjes met balanstrafo in een radio met PNP uitgevoerd.

en daarom ging ik er met stellige zekerheid vanuit dat TS met 2SDXX fout zat :-)


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum