welk type condensator (Algemeen)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-07-2021, 13:33 (977 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 25-07-2021, 13:47

Dat doet triodedick, en is maar een van de vele voorbeelden met waarschijnlijk geschatte onderdeelwaarden.

Het gaat er voor zover ik weet niet om, om een stroom door de trafo te sturen (dat is wel een bijwerking), maar om uitschakelvonken van de schakelaar te onderdrukken. 100n lijkt me vrij hoog, maar met een weerstandje in serie voorkom je ook inschakelvonken. Er zijn formules en vuistregels voor maar toen ik er een keer naar zocht was het lastig om iets bruikbaars te vinden. Als je het echt goed wilt doen dan gebruik je een geheugenscope om de in- en uitschakeleffecten te meten. Anders zou ik uit de losse pols zeggen iets van 10n tot 47n direct erover of 100n met een 47 of 100 ohm 1W metaalfilmweerstandje in serie.

Om de pieken te overleven MKP, FKP of ceramisch (vuistregel voor alle condensatoren die ergens in de buurt van een spoel of trafo in het schema staan). Werkspanning 630V zal het wel overleven bij een dubbelpolige schakelaar (als je de pieken en uitslingeringen meet kun je daar ook meer over zeggen, let op dat je daar nog 325V bij moet optellen omdat hij aan het net hangt), maar ik zou eerder geneigd zijn om 1000V types of eventueel X2 of Y2 types toe te passen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum