Vraagje over germanium transistoren (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 31-08-2021, 19:51 (962 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door soundman2, 31-08-2021, 20:16

Nee er zit geen Si transistor in en op het schema staat AC128 en die zit er ook in , maar vreemd genoeg vanmorgen de transistor weer gemeten en nu geeft de tester 250mV bij dezelfde AC128 , het stereo lampje brandde nog steeds niet maar nadat ik de koppel condensator van 1nF vervangen heb door een kleine elco brandt de stereo lamp ook weer.
Hoe vreemd kan het soms gaan. Toen ik gisteren de AC128 eruit haalde was hij lekker warm misschien dat dat de oorzaak was. Nu zit de koelvlinder er weer om en alles werkt al weer uren probleemloos.
Het betreft een Beomaster 900 met een stereodecoder.

Het zou om deze decoder kunnen gaan, maar daar zit dan een AC153 in, (jaar 1964)
[image]

Mogelijk is de 19 KHz amplitude te klein, omdat C2 capaciteitsloos is geworden, of de kring no 14 en/of 21 is ontregeld.
Door de nieuwe elco wordt de collector van de transistor TR3 wel een stuk zwaarder belast. Ook C20 kan capaciteitsloos geworden zijn, waardoor de gemiddelde DC spanning op de basis van TR4 te laag is.
Ik ga er even van uit dat de collector van TR4 ook naar de steker gaat, voor het lampje.
De amplitudes staan in het schema, dus een scoop kan meer info geven.
Het zomaar wijzigen van een waarde is meestal een (tijdelijk) lapmiddeltje.
Hoewel ik altijd wat problemen heb met het zondermeer uitwisselen van condensatoren, is de kans dat er hier wat mindere tussen zitten redelijk aanwezig. De elco's zijn bijna 60 jaar oud.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum