K9-22" PROVISIONAL (Algemeen)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-10-2021, 14:41 (921 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-10-2021, 14:47

Telefunken deed de ontwikkeling van het eerste kleurenchassis samen met Nordmende en Blaupunkt dus elk bracht zijn expertise in. Na dat gezamenlijke begin liepen de ontwikkelingen weer uitelkaar maar je ziet nog gelijkenissen. Fabrikanten als Grundig, Saba, SEL, Loewe en Koerting ontwikkelden hun eigen versies. De eerste Duitse all-transistorkleurentelevisie was van RFT, kwam ik meen in 1969 uit, kort na de eerste Engelse van BRC. De tweede Duitse all-transistorkleurentelevisie was naar mijn idee de Graetz 1248 geproduceerd door SEL in 1972, mogelijk ongeveer gelijk met de K9 en in mijn herinnering zonder IC's opgebouwd.

Ik denk dat Philips in 1974 gestopt is met buizentelevisies in Europa met de KM1 als laatste model, de K8 zal in 1972 wel tot een einde zijn gekomen en de K80 in 1973. Ik meen dat andere merken die al hybrides met weinig buizen fabriceerden, nog wat langer doorgingen met buizen. Dat zou betekenen dat Philips wel relatief snel overstapte van heel veel buizen naar geen buizen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum