Wo 10 november: LC-Kring over Vampierstroom besparen (online) (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 20-10-2021, 16:44 (890 dagen geleden)

Je bent uitgenodigd voor de Leren- en Contact-Kring op woensdag 10 november, die gaat over het besparen van stroom in niet-gebruikte apparaten (vampierstroom).
Als je vragen over dit onderwerp hebt, mag je die natuurlijk vantevoren aan me mailen. Wil je mails ontvangen over de LC-Kring, meld me dat dan.

Wanneer ook al weer? Woensdag 10 november 2021 om 19.30.
Waar? Jitsi kanaal https://meet.jit.si/LerenenContactKring
Dia's? https://www.dropbox.com/s/l6o33s6h9g6m2iy/Vampier.pptx?dl=1
De LC-Kring is online.
Deelname is open voor alle geïnteresseerden en gratis.
Hapjes en drankjes zelf klaarzetten.

Vampierstroom besparen:
Met het stijgen van het wereldwijde CO2-nivo, het stijgen van de zeespiegel, de stijgende zorg over gaslevering, de stijgende onrust over windmolens en het stijgen van de energieprijzen, stijgt ook de belangstelling voor manieren om energieverbruik te beperken.
Over belangrijke dingen om aan te pakken (zoals isoleren, zonnepanelen, LED-lampen en dubbel glas) gaat deze lezing nauwelijks. Wel kijken we naar kleine aanpassingen in huis, die je als elektronica-knutselaar gemakkelijk kunt doen, en waarmee je al snel enkele tientjes per jaar uitspaart.
Veel apparaten gebruiken meer stroom wanneer ze uit staan dan wanneer ze daadwerkelijk worden gebruikt: de vampierstroom. Hoe komt dat en wat kun je er aan doen? We kijken eerst naar bronnen van CO2, de kosten van Vampierverbruik, en het One Watt Initiative. Dan bespreken we een aantal metingen, methoden en aanpassingen die jullie zelf ook kunnen toepassen. En als voorbeelden ter inspiratie een reeks uitvindinkjes en projectjes waarmee ik mijn eigen elektriciteitsverbruik behoorlijk omlaag heb gebracht.
Ik stuur jullie naar huis met, heel hip, een challenge, waarbij je vampierstroom moet besparen. Ik hoop op een totaal van 250W voor de bezoekers van deze avond samen!

Het gebruik van Jitsi:
Als je op de Jitsi-link hierboven klikt, kun je je naam invullen en je camera en mike aan en uitzetten, en dan door naar de vergadering. Over het algemeen komen beeld en geluid goed over via Jitsi en is de lezing dan ook goed te volgen. Helaas loopt soms de diaserie vast; om hiervan geen last te hebben, kun je de serie (kort!) vantevoren downloaden en deze op een aparte tablet of telefoon erbij houden. Je mag natuurlijk altijd vragen stellen of iets bijdragen, maar wil je verder je microfoon dempen om bijgeluiden te voorkomen? Ben je onzeker of alles werkt, kijk dan vantevoren even rond op het Jitsi-kanaal.

Ik hoop je te zien op 10 november!
Gerard.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum