Reparatie verslag spectrunanalyzer HP8555A (Algemeen)

door HM @, Hilversum, 13-11-2021, 10:13 (903 dagen geleden) @ loek

Loek, geweldig dat je hem weer aan de gang hebt.
Dit is GEEN eenvoudig apparaat al beschrijf je hem heel goed.
De documentatie is al overweldigend en soms best lastig te lezen.

Ik weet het, heb dezelfde 8555b maar dan met 140T chassis ( geen memory scope ).

Bij mij was de mixer ook stuk.
Er zijn mixers geweest waar door middel van het omzetten van 2 goud bond draden een 2e en meen zelfs 3e en 4e diode die al op het printje zitten kunt gebruiken.
Het sneuvelen van de mixerdiode was blijkbaar vrij gebruikelijk, het gebeurt bij een iets te hoog rf niveau of DC niveau in het signaal.

Mijn mixer was ook maar een 1 diode versie en daar heb ik met heel veel gepriegel een schottky SMD diode in gesoldeerd.
Het werkt en de levels zijn redelijk ( maar alleen gechecked via het eigen testsignaal ).

Daarnaast was er een fout aanwezig in de logica die de diverse bereiken omschakelt.
Daar zit negatieve logica in, een actief signaal is een 0 volt level.
Chips zijn daar nauwelijks voor te vinden maar dat is opgelost met positieve logica met wat inverters hier en daar ge-piggy-backed.

Het apparaat werkt voor mij voldoende. Meestal wordt hij gebruikt met de 0..110 MHz slede erin.

Deze apparaten hebben naast de beeldbuis nog 1 buis, een nuvistor wat aangeeft uit welke ontwerpperiode hij stamt


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum