Mooi: De Philips AE3405 (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-01-2022, 09:06 (812 dagen geleden) @ Martijn
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 29-01-2022, 09:13

Doet me een beetje denken aan de sony sw-7601.
Mijn Sony is wat groter dan jouw Philips en heeft een heel goede geluidsweergave en een enorm laag batterijgebruik.

Het minieme formaat van de Philips is denk ik de grootste rem op geluidskwaliteit.

Hij werkt met kristallen voor elke kortegolfband en een brede 1e MF van 10,7MHz

Dat is ook een heel mooi systeem! Je weet dan in ieder geval zeker dat de eerste conversie heel precies gebeurt. Afstemmen binnen de band doe je dan met het varieren van de tweede oscillator. Het afstemmen gebeurt dan bij elke band op dezelfde frequentie, van 10,3 tot 11 MHz. De Barlow Wadley is een beetje vergelijkbaar, die heeft het hele HF bereik in stukjes van 1 MHz opgeknipt.

Gevolg van deze opzet is wel, dat elk golfbereik even “lang” is, dus evenveel kHz bestrijkt, bij de Sony ongeveer 650khz. Aan de gekleurde cijfers op de schaal zie je dat er voor diverse omroepbanden een stukje van de schaal overblijft dat buiten de band valt.
Voor liefhebbers van de 41m band is dat goed nieuws! Want die band is jaren terug verschoven van 7100-7300 naar 7200-7600 om de 40m amateurs meer ruimte te geven. Op veel oude portables (zo ook de Philips AE3405) kun je het bovenstuk niet ontvangen.

De gelijkloop op de kortegolfbanden is niet geweldig zodat de gevoeligheid over de bandjes wat variëert. Verder nogal wat spurious signalen.

Volgens het schema worden de antennekring en het 1e mf filter niet mee verstemd tijdens het afstemmen in de band. Je moet daar dus filters hebben die de hele band doorlaten. Nou zal dat voor een 10.7MHz filter nog wel redelijk goed lukken…. Maar wat doet het 6MHz filter op de 49m band? Dikke kans dat aan de uiteinden toch de gevoeligheid wat lager is. Sony heeft geprobeerd de banden midden in de schaal te leggen, maar voor de nieuwe 41m moet je toch de rand een beetje opzoeken.
De spooksignalen komen natuurlijk door het meermaals mixen van een brede band, als daar sterke signalen inzitten krijg je al gauw extra mengproducten (van derde orde).

Door de prettige geluidsweergave gebruik ik dit radio'tje nog geregeld

Kun je de stations die je hebben wilt goed vinden? Bv als je Een zwak station wilt horen op 7390kHz.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum