Precisia, industriële huisvlijt (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-05-2011, 20:19 (4721 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door kris, 30-05-2011, 20:21

Beste Maurice,

bedankt voor je reacties, maar je lijkt wel van mening dat kleinere fabrikanten rendabeler produceerden dan de groten. Het feit dat kleintjes bijna allemaal van de markt verdwenen bewijst toch het tegendeel. (enkele luxemerken bleven over, maar das geen referentie in dit debat)

Uiteraard heeft het voor kleine series geen zin dure matrijzen te maken noch geautomatiseerde lopende banden, dat ben ik het helemaal met je eens. Maar het lijkt me dat de groten zoals Grundig en Philips toch wel heel veel toestellen produceerden van een model en ze dus goed verdienden aan serieproductie, gezien de grote massa waarin de "L4X'en" en de "boys" nog steeds te vinden zijn na 40 jaar :-) en dit overal in Europa. De radio uit dit topic vind je alleen in West-Vlaanderen ...

bedenk ook de volgende punten:
1) In 63 was een polysterol kastje veel attractiever dan een houten sigarenkist (zie de reclames van toen). (en als ik kijk naar de prijs van de kasten als wisselstuk waren die plastic behuizingen niet echt duur, houten kastjes werden even duur verkocht)
2)Misschien was de relatieve winst per toestel bij de kleine fabrikant wel groter, maar het gaat om de absolute opbrengst, die dan kan geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van nieuwe modellen (oa polysterlkastjes). Kleintjes hinken hier duidelijk achterop.
3) Alleen de allergrootsten ontwikkelen sleutelcomponenten zoals transistoren, buizen, miniatuurspoelen en weerstanden. De kleine spelers waren voor dit soort onderdelen 100% afhankelijk van de grote producent, die voor het afgewerkt product tevens en concurrent is. De dag dat David teveel voor de voeten van Goliath loopt kon deze laatste David heel eenvoudig de spreekwoordelijke nek omwringen. Dit is in de loop der geschiedenis tientallen keren gebeurd.

enfin, bedoeling van dit topic was de waarschijnlijk in kleinste seriematige geproduceerde FM transistorradio voor te stellen, misschien doet iemand beter?

groeten

Kris


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum