digitaal probleem gelukkig opgelost (Computertechniek)

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 11-04-2009, 20:37 (5487 dagen geleden) @ Maurice

Grappig Maurice en herkenbaar!
Toevallig had ik afgelopen week op mijn werk wat oude tekeningen nodig die in de vorige eeuw op flop waren gezet. Ze terugvinden was al een klus op zich...
Mijn pc heeft geen floppystation meer, maar die van een collega nog wel.
Spannend of dat nog zou lukken, immers de diskette was van 1992...
Veel is destijds overgezet op het netwerk, maar deze tekeningen niet, we dachten niet dat we ze nog nodig hadden, toch wel dus.
Ik herinner me nog een artikel in een van de computerbladen dat magnetische informatie langzaam vervaagt en dat je eigenlijk ieder jaar je floppies zou moeten verversen. Waren we van plan, maar ja, dat kwam er niet van.

De diskette liet zich zonder problemen lezen. Gauw dus alles op het netwerk gezet.
Maar ja, het bestandsformaat was niet meer zo van deze tijd. Was gemaakt in Autosketch. Onze nieuwste versie (van ook al een aantal jaren geleden) van dat programma kon de bestanden niet lezen. Ik herinnerde me dat we daar nog eens een apart programma voor hadden, kon je alleen bestanden mee lezen en opslaan (converteren). Maar ja, dat was dus kwijt... :fir

Nu bood internet een oplossing. Hetzelfde programma was gelukkig te downloaden. Maar wat een gedoe. Eerst de tekening inlezen en bewaren. Dan pas in de nieuwere Autosketch openen. De tekeningen waren verder zonder problemen te gebruiken, ik moest alleen de lettertypes omzetten in Arial, verder zag het er prima uit. Ik kon nu de kleine, maar belangrijke wijzigingen in de tekeningen aanbrengen.

Maar wat een rare situatie. Dan heb je het goede programma, kan die alleen een vroege versie niet meer inlezen... :fy

In elk geval loonde het weer eens om te gaan graven in de archieven. De tekeningen overmaken had meer tijd gekost. Kortom, ook oude meuk kan nog wel eens nuttig zijn!

Groeten,

Piet.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum