DAB+ aantal zenders (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 27-03-2022, 13:16 (755 dagen geleden) @ Patrick2
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 27-03-2022, 13:20

Heel leuk om te zien hoe hij dat zo bouwt. Lekker ook een koekje tijdens het bouwen!

De antenne die hij bouwt is in feite de zgn Slappe Arnold, maar dan in een buis dus de Stijve Arnold.
Deze heb ik een paar jaar terug ook gebouwd als test, en vergeleken met de Biervat antenne die ik zelf heb bedacht.
Resultaat: de Biervat werkt nog net iets beter dan de Slappe of Stijve Arnold.
Diaserie over minn antenneproject: https://webspace.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Pres/DABant.pptx

Op internet lees je vaak over de Bierblik-antenne, een populair antennetype voor digitale TV. Die gebruikt bierblikjes ipv rechte sprieten om de resonantiepiek wat te spreiden, ofwel, een iets breedbandigere antenne te krijgen. Dit zg. Cage effect wordt beschreven op de Wikipedia pagina over dipool antenne’s, maar waarom het werkt weet ik eigenlijk niet.
Mijn antenne heeft dit bierblik-idee vertaald naar de iets langere golven en iets smallere band van DAB+. In plaats van 33cl blikjes gebruik ik 50cl blikken (biervaten), en voor de langere golven zit er zo’n 10cm tussen. In die 10cm zit het rolletje coax, het mantelstroomfilter.
Zulke mooie metingen als die Duitse Bastler heb ik niet gemaakt, maar op mijn Biervat ontving ik wel meer zenders dan op welke andere antenne ook (in mijn testje). Overigens is het effect van buiten en hoog en vrij opstellen waarschijnlijk groter dan het verschil tussen de Arnold en het Biervat.

Een buis afdichten met een kurk lijkt me trouwens niet een duurzame bescherming tegen weersinvloeden. Ik denk dat die kurk zich volzuigt met regenwater (geleiding verstoort de werking) en gaat lekken binnen een paar jaar. Als je antenne’s voor buiten inbouwt in PVC buizen, kun je die mooi afsluiten met daarvoor gemaakte doppen die je met bijbehorende lijm kunt vastmaken.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum