Philips K9 voorzien van de juiste Tripler? (Toestel of techniek)

door Peter1952 @, Almere, 09-05-2022, 14:50 (689 dagen geleden) @ Cornelisjan
Gewijzigd door Peter1952, 09-05-2022, 15:01

Ik zou controleren of die beveiligingsschakeling R498/499 en D503 er daadwerkelijk inzit. R498/499 zijn elk 10 kOhm en D503 is een BY176. Als die er in zitten zou ik de zaak zo laten. Als die er niet in zitten, alsnog aanbrengen, is makkelijker dan aan een andere cascade zien te komen.
De weerstanden staan in serie met daaroverheen de diode en dit geheel staat in serie met één van de aansluitingen van de lijntrafo.

Ik zou ook de boostercondensator(en) vervangen. Van oorsprong zaten er één van 6,8 nF en één van 3,9 nF in, waarvan er één op de print zit en de ander rechtstreeks op de lijntransistors is gesoldeerd. Die werden later vervangen door een enkele condensator van 11,5 nF, 2000 V. Als één van deze condensatoren defect raakt, loopt de EHS op en wordt het beeld te klein. Als dit gebeurt: Direct uitschakelen! Anders kost het je een beeldbuis! Als dit al is gebeurd (kans is zeer groot) kun je de enkele condensator laten zitten. Ik heb ook wel een K9 gezien met één enkele transistor, net zoals in de K11.

Edit: Nu ik jouw foto’s nog eens bekijk, zit er al een nieuwe boostercondensator in en ook maar één lijntransistor. Zo te zien hebben er vroeger wel twee boostercondensators in gezeten. Zo te zien zit die beveiligingsschakeling er niet in, die zit op een rechtopstaand printje op de grote print.

Beeld ziet wel netjes uit zo.

Groeten,
Peter


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum