EAB bandrecorder (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-05-2022, 01:16 (704 dagen geleden) @ Hoopy

Van Wijk en Visser ken ik ook niet maar schat er wel van in dat ze niet echt wijd verbreid zullen zjn in het buitenland. Voor zover componentgebruik geen aanwijzing is, zijn de teksten in de koperlaag van de printplaten dat in elk geval wel. Buitenlandse fabrikanten gebruiken in de regel geen interne Nederlandse opschriften, hooguit op de buitenkant van het apparaat.

Het is inderdaad wel logischer als een Nederlandse fabrikant motoren van Papst gebruikt, en bijvoorbeeld koppen van Woelke (weet niet of die hier inzitten). Toch lijkt het er wel op dat het deck van de Duitse fabrikant EAB is.

Het combineren van een ingekocht deck met eigen elektronica was naar mijn idee vrij gebruikelijk bij kleinere fabrikanten of productie voor intern gebruik, omdat de mechanische fabricage van een bandrecorder niet voor elke fabrikant weggelegd was. Zelfs Van der Heem gebruikte als ik me goed herinner ook wel ingekochte decks terwijl die toch wel een flinke mechanische werkplaats hadden.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum