Radio met FM en LG (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-06-2022, 18:20 (692 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Dan zou ik nog eerder denken aan de Sowjet Unie.
In de good old days waren daar op acht frequenties op LG zenders actief.

Je moet denk ik niet alleen kijken naar het aantal zenders. Maar juist naar het belang van het LG netwerk in verhouding tot MG. In Frankrijk kwamen vaker radio’s voor die wel L maar geen MG hadden, zoek maar eens naar de Philips D1028.

Maar dan klopt de FM frequentie weer niet,want deze begon daar op 76 MHz.

Ja, de OIRT FM band. Als het voor de Russische markt was gemaakt, zouden ze ook de opschriften in Cyrillisch schrift hebben. De USSR had trouwens een heel fatsoenlijke uitgebreide eigen radioproductie. Ik denk niet dat Japanse invoer daar zo populair was.

Heb hier de laatste tijd wel heel vreemde signalen op 162 kHz,kun jij dat ook ontvangen?

Op 162 zit de zender van vanouds France Inter, een zender die als omroepzender niet meer bestaat. Er is dan ook geen geluid meer op de draaggolf gezet. Maar op deze zender zaten ook de tijdsignalen voor alle Franse stationsklokken, dus konden ze het niet zomaar uitzetten. Overstappen op de Duitse DCF77, je zal begrijpen hoe populair zo’n idee is in Frankrijk…. Dus die 162kHz staat vrolijk zijn onhoorbaar gemoduleerde MegaWattjes uit te stralen.
Dat je er toch iets op hoort soms komt door het Luxemburg effect (zie Wikipedia). Door de sterke zender op 234kHz wordt de 162, voor zover die over Luxemburg komt, een beetje meegemoduleerd. Toen het geluid van Inter er nog op stond was dit effect al bekend, maar slechts zeldzaam en slecht te horen. Maar nu is het dagelijks waar te nemen. Vergelijk wat je hoort op 162 maar eens met het geluid van 234kHz.

Of is er de laatste week nog een raar geluid bij gekomen?


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum