Slimme meter (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-06-2022, 15:34 (637 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-06-2022, 16:00

Die 2W zendvermogen zou dus neerkomen op de "minder dan 83mWh" die ik al noemde, dus maakt uit de losse pols gezegd minder dan 10% verschil op het verbruik van de gehele meter. Ik schat dat het verbruik van de hele meter ongeveer vergelijkbaar is met dat van de Ferrarismeter (dank aan Jan Wagenaar voor zijn meting) of een niet-slimme electronische meter.

Dat is absoluut relevant voor je vraag, want dat maakt het al een stuk minder belangrijk waar de stroom precies vandaan komt - hoewel het natuurlijk wel iets van verschil maakt.

Weliswaar betaal je ze allebei, maar over stroom die vóór de meter wordt afgetapt, betaal je als het meezit geen belasting of winstmarge.

Verder hadden we tot nu toe twee bronnen die beweren dat het verbruik van de meter vóór de meter wordt afgetakt. De consumentenbond (matig betrouwbaar, maar maakt meestal geen grove fouten) en het gerucht via een medewerker van Liander (geen uitsluitsel maar ook geen reden om te twijfelen) en geen bron die het tegenovergestelde beweert. Ik snap dat je het zeker wilt weten, ik ook, maar je hebt alvast een voorlopig antwoord / werkhypothese.

Maurice heeft inmiddels de bijbehorende wetgeving gevonden, zag ik, dus die zou uitsluitsel moeten bieden.

P.S. Het lijkt me technisch ook logischer om de spanning die je nodig hebt, af te takken voordat je de stroom gaat meten. Ten eerste omdat je de ingangsspanning nodig hebt voor de meting maar ook omdat aftakken vóór het stroommeetdeel wat minder gevoelig is voor eventuele defecten in de meter. Je meter kan dan nog "zien" dat hij stuk is en misschien zelfs een storingsmelding verzenden. Ook voor de (omstreden) afschakelfunctionaliteit is het een heel klein beetje makkelijker. Ik bedoel dus: tenzij de opdracht is om de eigen stroomvoorziening af te takken na het telwerk, ligt het niet voor de hand om het zo te doen. Al helemaal niet als je het telwerk vóór en het modem na de meter zou willen voeden, waar je misschien ook op doelde.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum