akai X165D (aandachtspunten?) (Toestel of techniek)

door ffeilers @, Breda, 17-02-2023, 15:55 (442 dagen geleden) @ Bert V.

Als eerste een vraagje: heb je het kogellager links van de koppen na demontage weer in dezelfde volgorde gemonteerd?, dit lager moet tussen twee vulringetjes gemonteerd worden en moet vrij kunnen draaien, zonder deze ringetjes klem je het lager vast en veroorzaakt dus wrijving en mogelijk vastlopen van de tape.

Ja ik heb dit zeker weer goed terug gemonteerd en hierin ligt volgens mij niet het probleem

Je hebt na smering van de linker koppeling veroorzaakt dat de rechter koppeling (in verhouding met links) nu te veel trekt aan de tape bij opname/weergave waardoor deze de tape bij de aandrukrol wil wegtrekken.
Ook zul je nu, na vooruit-snelspoelen bij stoppen veel lusvorming van de tape links krijgen daar de linker koppeling langer doordraait.

Dit is zeker niet het geval, geen enkele lusvorming bij vooruit snelsspoelen

De situatie is nu als volgt:
Bij afspelen op lage snelheid zonder snelheidsbusje dan speelt de recorder wel. Maar je hoort aan de muziek dat het niet fraai is (jengel). Zet ik de speler tijdens het spelen op lage snelheid naar hogere afspeelsnelheid dan houdt het spelen vrijwel direct op. Wat er dan gebeurt is dat de capstanas ook niet meer draait cq niet meer kan draaien omdat hij wordt "tegen gehouden". Dit wordt niet opgelost door te helpen om de linkerspoel met de "hand" mee te laten gaan. Het geheel blijft geblokkeerd staan.

mvg
Frans


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum