signal tracer zelfbouw (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 14-07-2023, 22:34 (297 dagen geleden)

Hallo Forumlezers,
Voor reparaties aan audio apparatuur of radio’s is soms het gebruik van een signaal tracer een handig hulp middel. Ik had nog niet zo’n apparaat en heb eerst bij mede hobbyisten gekeken wat zij gebruikte. Ook op internet zijn een aantal ontwerpen te vinden. Er was daar één ontwerp dat me wel aansprak.
Op onderstaande link kan je de uitgebreide demonstratie zien.
https://www.youtube.com/watch?v=0c5ffSIuI-I
De ingang van de probe was hoogohmig (10M) door gebruik te maken van een JFET. De ingang condensator is slechts 100 pF . Hierna werd het signaal versterkt door een module die normaal gebruikt wordt als microfoon versterker. De versterking is met een 3 standen schakelaar instelbaar van >60dB / 50dB en 40dB. De toegepaste unit die opgebouwd is met een MAX9814 heeft ook nog een AVR . Nu weet ik niet of dit wel handig is bij fout zoeken omdat niveau variaties minder goed hoorbaar zouden kunnen zijn.
De probe levert dus een audio signaal dat met een klein versterkertje weer gegeven kan worden.
Ook is een ontwerp gemaakt voor een versterker met het IC LM386.
Van beide ontwerpen is de volledige documentatie beschikbaar ook de GERBER files waarmee je de printen kan laten maken. Er zitten geen SMD onderdelen op de printen.
Zowel de versterker en de probe werken op een 9V batterij.
Het enige minpunt van het probe ontwerp vond ik dat geen bescherming was van de JFET ingang. Er zat weliswaar slechts 100pF op de ingang maar ik kon de JFET toch opblazen als ik ging manipuleren met 300V DC op de ingang. Dit was wel een zware test zoals eerst ingang C ontladen en dan 300V er op ten opzichte van GND maar ook na opladen met 300V de spanning omdraaien. Of de ingang na aansluiten op 300V daarna kortsluiten. Kortom alles wat bij storing onderzoek in een buizen radio/versterker zou kunnen voorkomen.
Dit deel heb ik dus aangepast (niet het print ontwerp) door middel van een extra serie weerstand van 1K en twee snelle dioden. Hierna kreeg ik de JFET niet meer kapot.
Na bouwen heb ik wat testen gedaan en mijn eerste indruk is goed. De probe is zeer gevoelig en ook bij veel hogere frequenties die AM gemoduleerd zijn werkt de detectie goed. Als ik de bekende Otto AM zender gebruik en je houd de probe in de buurt van de antenne dan hoor je de modulatie goed.
Hoe de probe in de praktijk gaat werken is nog even afwachten.
Op de foto hier na zie je de print van de probe met daar aan vast twee versterker printen.

[image]

Op de volgende foto zie je het microfoon versterker printje waar de MAX9814 op zit.

[image]

Het is de bedoeling dat de microfoon verwijderd wordt en je kan dan dit printje met een connector op de probe print vast maken.

Op de volgende foto zie je het schema zoals ik het gemaakt heb. Voor het gemak is ook een externe voeding aansluiting gemaakt

[image]


Op de volgende foto zie je hoe ik het geheel in een behuizing heb gemaakt. De probe punt is van een oude scoop probe. De ronde witte buis is van een oude pillen doos en aan de binnenkant zit latoen koper voor afscherming. De versterker zit in een kastje dat bestemd was voor een zelf bouw radio. Tussen de probe en de versterker zit een afgeschermde 3 aderige kabel

[image]

[image]
[image]
[image]

Ik moest minimaal 5 printen bestellen uiteindelijk heb ik nu nog 2 printen over dus per print 1 probe en twee audio versterkers.
Als iemand interesse heeft laat het me weten ik wil per print 4 Euro hebben exclusief verzendkosten (kan ook mee naar een beurs).
Met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum