Curve tracer met modern spul (Algemeen)

door ARV @, 11-08-2023, 12:39 (270 dagen geleden) @ MarcelvdG

De transistoren in de stroomspiegels heb ik naast elkaar gezet, en ze zijn enigszins uitgezocht met een simpele transistor meter. Mijn 1e versie was een NPN test alleen, de Hfe bleek toen enorm af te wijken van de tester. Na wisseling van de transistoren (nu dus uitgezocht) was dat opgelost. Het is -voor mij- bedoeld om een goede indicatie te krijgen van de test-transistor. En met name van Germanium transistoren. Samen met de resultaten van de transistor tester krijg ik dan genoeg informatie. Was ook bedoeld als 'proof of concept'.

Omdat de Uce sapnning al zo beperkt is, 3V3 minus de 0.65V vd de spiegels, en in de PNP tak ook nog de driver PNP, heb ik geen emitter weerstanden opgenomen. Daarnaast wilde ik het schema zo klein mogelijk houden.

Ik heb vroeger wel s gewerkt met 2 transistoren in 1 behuizing. Ik heb niet onderzocht of die nog bestaan. Ik heb gepakt wat ik op voorraad heb liggen.

De 22E weerstanden zijn ook een compromis. Bedoeld om een evt kortsluiting in de te testen transistor op te vangen. Ik weet niet of de GPIO's beveiligd zijn tegen kortsluiting, max current = 40mA las ik. De PNP tak wordt direct gevoed uit de 3.3V, die heeft zeker enige beveiliging nodig.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum