Ledlampen die snel defect gaan. (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-03-2024, 10:38 (29 dagen geleden) @ leemhuis01

In een lamp die ik een keer gesloopt heb, zat hoofdzakelijk een LED keten, een seriecondensator en een gelijkrichter. Grappig idee van dit voedingssysteem is, dat elke LED lamp exact hetzelfde voedingkje gebruikt, zelfs met dezelfde condensator ook, ik geloof rond de 780nF. Alleen voor een sterkere lamp moet je meer LEDjes in de keten opnemen.

Ballastcondensators kunnen slijten (Senseo-syndroom) waardoor de stroom steeds kleiner wordt en dan het licht ook minder.

In mijn lamp was een van de LEDjes onderbroken! Je kon dat zien aan een zwart puntje op een van de gele lichtgevende vlakjes. Ik heb dat nog tijdelijk opgelost door een draadje omheen dat led vlakje te solderen, de andere zes vlakjes deden het weer prima. Geen kans natuurlijk om dit weer veilig in een led bol terug te stoppen. Op zo’n lichtgevend vlakje zitten 6 ledjes in serie.

Van Ali heb ik een paar keer 12V lampjes gekocht, die waren allemaal reuzesnel stuk. De elektronica zit ingegoten in een doorzichtige massa en je kon zien dat de condensators helemaal bruin uitgeslagen waren. Die ga ik niet meer kopen. Dus nu toch weer op 1 plek
in huis halogeenpitjes in gebruik. De G4 ledpitjes van de Gamma passen niet in mijn armatuur.

Om wat minder licht te krijgen, heb ik een keer twee ledlampen in serie aangesloten, maar toen begonnen ze vreselijk te flikkeren, het leek wel alsof ze om de beurt werkten of zo.
Dus daar nu gewoon twee kleinere pitjes ingezet en de boel weer parallel. Het mooie is, je hebt enorme keus tegenwoordig. In vermogen (1,5 tot 10W heb ik al gezien) maar ook in kleurtemperatuur. Gebruik bv een 2300K lamp voor “gezellig” gelig licht, en een 3300K lamp voor wit licht boven een werkplek.

Ik vind de Action lamp met afstandsbediening ook wel heel leuk, die kun je heel mooi dimmen en in verschillende kleuren laten branden. Kost iets van 4 piek of zo.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum