Fout zoeken in hoogspanningsvoeding (Algemeen)

door buizengek @, 13-04-2024, 15:09 (16 dagen geleden) @ electron

Hartelijk Dank Ben

Vind dit ook leuk om te doen,

Eigenlijk is het heel eenvoudig deze methode van printen maken.
Je print de print layout in spiegelschrift op fotopapier , dit moet wel met een machine die toner gebruikt, laserprinter of kopieer apparaat oid.

Deze print leg je op een enkelzijdige beklede print die je eerst lich opschuurt en ontvet, hier gaa je herhaaldelijk met een hete strijkbout over heen, de toner wordt opnieuw heet en zal behoorlijk gaan kleven aan de print,

Laat dit afkoelen, en leg dan de print een tijdje in water, na een tijdje kun je het papier losmaken van de toner print op de te etsen printplaat, eventuele missers kun je met een merkstift aanvullen.

Hierna, doe je de print in een badje van ijzer 3 chloride, ik verwarm dit meestal nog een beetje, maar daar moet je mee uitkijken.

Na een tijdje begint het te etsen, meestal beweeg ik het etsbakje dan wat op en neer , lijkt het wat sneller te gaan, ook met een sponsje in het bad over de print gaan wil werken, maar wel met handschoenen aan natuurlijk.

Als allles weg geetst is wat je weg wil hebben, dan haal ik de print uit het bad, laat hem uitdruppelen, de rest veeg ik eerst weg met papier, waarna ik de print in demi water leg, en zo de print verder reinig.

Na het drogen ga ik ze eerst boren, vroeger haalde ik eerst de toner weg, maar ik heb ontdekt als je die laat zitten dat je boortje niet zo snel verloopt, na het boren verwijder ik de toner met thinner, waarna de geetste print over blijft.

Deze met een fijne scotchbrite oppoetsen en klaar om te solderen.


Trouwens , hartelijk dank voor uw scherp oog :) , ik had inderdaad een kleine verbinding op die plek zitten, heb het reeds verwijderd.


Fecl3 is gelukkig (weer) makkelijk aan te komen, ik vind dit wel een makkelijke manier om printen te maken, en nu zou het niet geschikt zijn voor de fijne electronica, tot nu voldoet het voor mij goed,

Ik vind zo'n projecten leuk, ondanks dat ik nooit geleerd heb voor iets in de electronica, doe ik graag op deze manier aan zelfstudie, met de hulp van mensen die gelukkig het geduld hebben om me te helpen , waarvoor mijn dank groot is,

Wat u zegt , opletten met hoge spanningen, gelukkig ben ik daar verstandiger in geworden, in de jaren en door schande

Deze print heb ik ook niet zelf ontworpen hoor maar, dat is wel duidelijk denk ik.
Heb er voor de tester wel een gemaakt van 12 volt voeding, die is goed gelukt, ga deze gebruiken om de koelers te voeden

Iedereen hartelijk dank voor bericht/opmerkingen en hulp

m.v.g Marcel


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum