Batterijloos luisteren met Tuinradio (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 05-05-2024, 17:39 (13 dagen geleden) @ electron

Waaaat?- 2074.. Het zei je gegund- Gerard.

Nou ja, ik schreef toch al, waar ben ik eigenlijk mee bezig. Want bij normaal gebruik (een paar uur per dag in de zomer) gaat de batterij 20 jaar mee en wat is de kans dat ik de tuinradio dan nog gebruik….

Je zou je tuinradio kunnen voorzien van een onderstel van electroden (bv. koper en ijzer) die je in de
grond prikt om zo aan die 4 mW te komen- werkt ook zonder zon. :-D

Energie onttrekken aan de grond lijkt me een vorm van mijnbouw waar de deelnemers van dit forum weer heerlijk op los kunnen met toepassingen van de mijnbouwwet.

Zon is volgens zeeeeer oude documentatie (Mattheus 5:45) voor iedereen beschikbaar en gratis.

Het luisteren “op zon” vraagt wel weer wat extra handigheid. Niet alleen moet ik de radio zo plaatsen en afregelen dat ik geen storing heb en dat Paradijs goed in mijn antennemaximum valt, en dat de LS op mij gericht is, maar nu moet ik ook nog het zonnepaneel in de richting van de zon houden. Ga ik afstemmen of het volume regelen en komt mijn hand voor het paneel, dan stopt de radio meteen. Is er weinig zon en zet ik de radio te hard (er zit een ongebruikelijke volumeregeling in die de stroom terugregelt bij laag volume) dan stort de voeding in.
De achterkant gaat er ook steeds ingewikkelder uitzien. De opzet was een radio te maken met alleen een aan/uit schakelaar (die dan vast ingesteld zou zijn op 1 zender en altijd op max volume zou spelen. Later wilde ik toch ook andere zenders horen en is er een afstemknop op gemaakt. Vorige week ook de volumepot en nu de Zon/Bat schakelaar.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum