Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator (Toestel of techniek)

door paulvo @, Brakel (BE), 08-05-2024, 15:26 (39 dagen geleden)

Gisteren is de ontstoorfilter in mijn PM5134 met een luide knal en felle flits letterlijk uit elkaar gevlogen. Dit filter heeft twee blauwe aansluitdraden naar de ON/OFF schakelaar en twee zwarte naar de netsnoeraansluitingen. Het is deze kant die opengebroken is, en waarlangs het inwendige eruit is gevlogen.

Aanduidingen op deze ontstoorfilter:
LC 10022-2R40-1RM/50
0,1µF + 2x2500mF XY
+ 2x4mH 250V~1A HPF
550 6/560-7 10 80

[image]

De vraag is waardoor ik dit kan vervangen ? In de handel zijn ofwel heel dure filters voor meerdere ampères te vinden, ofwel een geïntegreerde in een Europese chassis-stekker, maar dan met veel lagere inductanties.

Ik heb wel een ergens gerecupereerde ontstoorfilter voor 2A, met ongeveer dezelfde waarden, maar een stuk groter. Ook heeft deze aan beide zijden twee zwarte aansluitdraden.
Deze heb ik volledig uitgemeten, maar alle gemeten waarden voor H en C zijn geheel symmetrisch tussen de vier aansluitingen. Dus vroeg ik me af welke kant daarvan de netaansluiting en welke de belasting is ?

Aanduidingen op deze "DROSSEL" :
Funk-Entstörfilter
0,15µF + 2x2500pF XY + 2x4mH +
0,05µF X 250V~2A KQF
550-6 560-7 F11.161/3

[image]

Naast de vraag welke kant naar de belasting toe hoort te worden verbonden (ik vermoed rechts, met de tekst rechtop voor) stelt zich ook het probleem van de locatie. Op dezelfde plaats als het origineel exemplaar is niet mogelijk omdat er anders niet genoeg plaats voor de ventilator meer is.
De enige mogelijkheid is tegen de achterwand, onder de print, maar dan weet ik niet of het filter voldoende gekoeld wordt omdat het buiten het bereik van de ventilator is.

Paul

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-05-2024, 15:36 (39 dagen geleden) @ paulvo
Gewijzigd door Leo Snoeren, 08-05-2024, 15:38

Hallo Paul,

Een tijdje geleden had ik een soortgelijk probleem, ik heb toen deze:

[image]

besteld bij Conrad.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-05-2024, 17:57 (39 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dat is een betrouwbaarder oplosing dan een mogelijk nog ouder filter met papiercondensatoren te gebruiken.

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door paulvo @, Brakel (BE), 08-05-2024, 18:56 (39 dagen geleden) @ Maarten Bakker

@Maarten: helemaal mee eens. Papiercondensatoren zijn een absolute NO-GO ;-)
En inderdaad: uit de uitbraakselen van het gesneuvelde exemplaar bleek het inderdaad om een papierfoliecondensator te gaan.
Hopelijk bevatten de huidige ontstoorfilters degelijke condensatoren, ook al worden de producten van TRU COMPONENTS vervaardigd in Shenzhen (China) dan wel in Tijuana (Mexico) of Penang (Maleisië)...

Ik ga in ieder geval de suggestie van Leo opvolgen.

Paul

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-05-2024, 19:43 (39 dagen geleden) @ paulvo
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-05-2024, 19:45

Het grootste risico bij moderne ontstoorcondensatoren van mindere kwaliteit is dat ze langzaam capaciteitsloos worden. Hun inhoud uitspugen doen ze nog maar zelden en in brand vliegen eigenlijk nooit. Met Chinaspul kan het alle kanten op, maar die gok kun je denk ik wel wagen. Ook Westerse filterfabrikanten doen graag vaag over de inhoud van hun filters.

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 08-05-2024, 19:51 (39 dagen geleden) @ paulvo

Maak dit de laatste tijd ook regelmatig mee.
Vermoedelijk meerdere oorzaken van het falen.
Ouderdom en het feit dat de spanning tegenwoordig
vaak van voorheen 220 naar hoger dan 245 V oploopt.
En doordat het een direct opvallende fout is makkelijk
te herstellen.

An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door paulvo @, Brakel (BE), 08-05-2024, 19:56 (39 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Moest iemand suggesties hebben voor een concreet type, rond 1A en niet te duur ?
Het type van Tru Components ga ik alvast bestellen, maar een iets platter model zou nog beter passen in de functiegenerator.

Iemand ervaring met de geïntegreerde ontstoorfilter in Euro-powerplug chassis deel ?

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door Goldline @, Oranjedorp, 08-05-2024, 22:11 (39 dagen geleden) @ paulvo
Gewijzigd door Goldline, 08-05-2024, 22:13

Jouw ronde filter wel eerder in stofzuigers en boormachines tegen gekomen.
Ik gebruik meestal netfilters van Schaffner , zelf nog nimmer een defecte gehad.
Wel handig om nu alle aanwezige PM series meetapparaten te controleren op aanwezigheid van deze filters.
Zal het melden over de hier aanwezige PM'ers
https://www.schaffner.com/article/fn9222-1-06

--
Cees PA1DBA

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-05-2024, 01:02 (38 dagen geleden) @ Goldline

De laatste keer dat ik keek, was Schaffner niet open over de gebruikte technologie. Er is dus altijd kans dat er nog steeds een Wima MP3 rookbom inzit zoals een aantal jaar geleden.

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door M. van Dijk @, Moergestel, 11-05-2024, 14:53 (36 dagen geleden) @ paulvo

Dag Paul,

Tijdens het opruimen van mijn werkruimte ben ik volgensmij toevallig een identieke filter tegengekomen. Deze heeft rode epoxy als eindkapjes, wellicht een iets nieuwer model? Kwam toen ook uit een PM serie generator van Philips. Het is natuurlijk wel een risico om een vergelijkbare in te bouwen maar je hoeft in ieder geval niks te modificeren. Ik weet niet precies hoeveel leven er nog inzit maar je kunt het altijd proberen.

Ik hoop dat je er niet teveel schoonmaakwerk eraan overgehouden hebt ;-). In het verleden heb ik weleens de nasleep van een ge-explodeerde Schaffner netfilter mogen oplossen in een HP 54501a, van dat type netfilters was al goed bekend dat ze preventief vervangen moesten worden na een jaar of 30, alle adviezen genegeerd, zelf heb die bevinding ook mogen bevestigen...

Je mag hem zo hebben als je wilt en er nog iets mee kunt, ik ben in het verleden ooit een flinke lot identieke netfilters ingekocht die ik gebruik voor mijn persoonlijke projecten dus deze heb ik niet meer nodig. Dan kun je hem volgende week ergens nog inbouwen... Stuur me een berichtje via de mail als je geïnteresseerd bent :-).

[image]

Groeten,
Mareijn

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door paulvo @, Brakel (BE), 11-05-2024, 15:13 (36 dagen geleden) @ M. van Dijk

Dag Mareijn,

Heel erg bedankt voor uw supervriendelijk aanbod, maar omdat de originele schakelaar ook al niet meer gebruikt wordt, en deze nu enkel nog dient als steun voor de draadaansluiting, heb ik besloten om de 1A Schaffner FN 9244-1-06 chassisstekker met ingebouwde LC netfilter te monteren.
Ik ga daartoe wel een gedeelte uit de hoek van het moederbord moeten uitzagen, omdat er te weinig ruimte beschikbaar is onder de ventilator (minder dan 20mm). Ook voorzie ik een rechthoekig gat te zagen in achterwand en achterplaat voor de Euro-netsnoer chassisplug. Maar dan is het toestel meteen voorzien van een hedendaags inplugbaar netsnoer.

Als het af is, plaats ik nog een foto ervan.
Een oud netfilter met papiercondensatoren is wel origineel, maar bij alle radio's vervang ik toch ook systematisch alle papiercondensatoren, en sowieso alle Philips 'teerknolletjes', die gelukkig niet meer in gebruik waren ten tijde van de PM5134.

Paul

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door M. van Dijk @, Moergestel, 12-05-2024, 03:31 (35 dagen geleden) @ paulvo

Dag Paul,

Klinkt als een verstandig plan. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, succes met het inbouwen van de nieuwe netfilter!

Groeten,
Mareijn

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door paulvo @, Brakel (BE), 15-05-2024, 18:44 (32 dagen geleden) @ paulvo
Gewijzigd door paulvo, 15-05-2024, 18:47

Zoals ik beloofd heb, hierbij enige foto's van de geplaatste ontstoorfilter.
Hiervoor heb ik een Schaffner FN 9244x-1-06 gekozen, 1A is voldoende, en deze heeft ruime seriespoelen.
Opmerkingen:

  • bij mijn toestel was de originele spanningsschakelaar, die met een lange drukstift bediend wordt, vervangen door een type dat rechtstreeks in het frontpaneel geschroefd is. Het lijkt me alleszins een Philips powerschakelaar. De bedrading vertrok van daaruit naar de niet meer gebruikte print-schakelaar, welke enkel nog als soldeerlijst diende.
  • Deze schakelaar is verwijderd, alsook de originele netsnoer, en alle aansluitingen naar en van de originele ontstoorfilter. De enige aansluiting die ik behouden heb, is de aardingsdraad naar het moederbord.
  • Van het moederbord (dus onder de ventilator) heb ik een hoek van 4 bij 4 cm uitgezaagd. Gewoon met een los zaagbladje in de hand. Handhaaf wel de aardingsbaan. De printbanen naar zekering en transfo inkorten (stukje uitfrezen) om eventueel contact met ontstoorfilter te vermijden. De draden vanaf de netschakelaar zijn wel op deze banen gesoldeerd. Nog wel twee gaatjes van 3mm in de print geboord om deze draden met een klein wurgbandje (colsonbandje) van een trekontlasting te voorzien.
  • (!) Maak vooral de aansluitdraden van schakelaar naar de ontstoorfilter, en ook van de extra aardingsdraad naar de lip op het chassis voldoende lang, zodat ze nog goed bereikbaar zijn als de achterplaat is losgemaakt.
  • Het gat voor de ontstoorfilter moet door zowel de achterwand van het chassis, als door de rugplaat. Let hierbij op de verstevigingsranden van de rugplaat. Er is niet zoveel spelingsruimte voor het gat, teneinde nog voldoende sterkte over te houden. Ik heb de hoeken geboord, dan een zaagblaadje erdoor, en met de hand uitgezaagd. Tenslotte vijlen tot de ontstoorfilter er net doorheen kan. De ontstoorfilter enkel op de gekleurde rugplaat vastschroeven.
  • Een Tru Components TC-10101420 ontstoringsfilter zou mogelijkerwijze al dat zagen in achterwand en chassis overbodig hebben gemaakt, en de originele stroomsnoer nog behouden, maar de ventilator maakte dat ik nergens een geschikte locatie kon vinden.

[image]
[image]
Originele aardingsdraad naar punt 150 behouden, en bijkomende naar chassislip.
[image]
[image]
Draden lang genoeg maken! Bij terugplaatsen beplating kan tijdelijk met bindertje voorkomen worden dat de draden naar binnen schieten, tot ze ingeplugd zijn op ontstoorfilter.

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door Goldline @, Oranjedorp, 15-05-2024, 21:51 (32 dagen geleden) @ paulvo

Mooi ingebouwd zo !
alleen dat rood/zwart luidsprekersnoer voor netspanning ?
Zit wel in het apparaat, en niemand kan er aan komen behalve de meester ;-)

--
Cees PA1DBA

Ontstoorfilter in PM5134 functiongenerator

door paulvo @, Brakel (BE), 15-05-2024, 23:07 (31 dagen geleden) @ Goldline

Haha, het was geen luidsprekersnoer, hoor. Het waren vrij stugge draden, met dikke isolatie. Ik denk dat ik ze ooit eens uit een TV-toestel gerecupereerd heb. Maar de koperdraadsectie was voldoende dik om als stroomkabel te dienen.

powered by my little forum