Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2) (Toestel of techniek)

door Sickdear ⌂ @, Nakhon Ratchasima, Thailand, 11-05-2024, 12:16 (36 dagen geleden)

Vandaag komt deel 2, ik wil een replica van de Philips PM5644G/00 testbeeldgenerator (PM5644 Color Pattern Generator) (PAL 4:3-systeem) kopen of bouwen, die ik heel graag wil kopen. Ik ga hem kopen via een radioreparateur, de PM8546 De logogenerator is een onderdeel van de PM5644 omdat de PM8546 een logogenerator is die zaken als zender-ID-tekst, logo, datum en klok enz. weergeeft. Dit is de legende van de analoge tv uit de jaren 90 die we hebben onthoud het heel goed.

De PM5644 is een typisch analoog testbeeldgeneratorapparaat uit de jaren 90 tot nu, maar tegenwoordig is de PM5644 erg moeilijk te vinden, omdat ik hem in de jaren 90 heel gemakkelijk kon kopen. Helaas wist mijn grootvader, die militair ingenieur was, het walkietalkie-gedoe en mijn vader, die verstand had van computers, geloofde er niet helemaal in.

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door KarelWagema @, Beverwijk, 11-05-2024, 18:16 (35 dagen geleden) @ Sickdear

[image]

Dit is de PM5644 en de PM5638.
De PM5638 maakt van het Y U V signaal composiet video.
Uiteraard kan het ook met R G B signaal
En dat ziet er zo ongeveer uit.

[image]

Prachtig spul maar bijna niet te vinden.

Groet Karel.

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-05-2024, 22:47 (35 dagen geleden) @ KarelWagema

Zijn toch behoorlijk wat dozen gemaakt waar dat testbeeld uit kwam zo ik zoals eerder vermeld er 3 heb van verschillende merken maar mijn vlaggenschip vind ik toch de oerversie de PHILIPS PM-5544 met PM-5543 en de erbij behorende PM-5545 en PM-5532.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door KarelWagema @, Beverwijk, 12-05-2024, 08:35 (35 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het oer model is uiteraard het leukste en wie weet kom ik hem ooit nog ergens tegen.
Ook de complete doc is gewoon niet te vinden.
Of losse modules maar je weet nooit.
Wel ben ik de voorloper van het oer model tegen gekomen de PM5540.

En die was in slechte conditie veel defect maar uiteindelijk weer helemaal op de rit gekregen.
Bij deze unit waren veel reserve onderdelen maar ook uit verschillende versies.

[image]

Dit is de unit tijdens revisie.

En dit is het beeld wat er ongeveer uitkomt.

[image]

De weergave was op een klein portable kleuren tv.
Maar de unit werk tijdloos.
Uit deze unit is dus de PM5544 ontwikkeld en die is gewoon wereld beroemd geworden.
Mooie technieken.

Groet Karel.

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-05-2024, 17:26 (34 dagen geleden) @ KarelWagema

Fraai Karel. Ik heb bij mijn GM-5544 set alle originele boeken erbij.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door KarelWagema @, Beverwijk, 12-05-2024, 21:21 (34 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans natuurlijk heb ik een enorme interesse in de documentatie.
Maar ik denk dat het scannen een enorm werk is.
Heb nog wel eens zitten denken om het apparaat na te bouwen wand het blijft erg leuk om aan dat soort oude techniek te meten.
En het is enorm leerzaam.
Maar zoals ik al zeg het is een enorm karwei en dan komt het vinden van de oude onderdelen tegen welke prijs.

Maar misschien kom ik ooit nog wel eens wat tegen.

Groet Karel.

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-05-2024, 22:48 (34 dagen geleden) @ KarelWagema

Als je serieus een kopie van de docs wil hebben ga ik een begin maken het in te scannen Karel en stuur het naar je toe t.z.t.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door KarelWagema @, Beverwijk, 12-05-2024, 23:08 (34 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans dat zou geweldig zijn wow ja ik heb er geen worden voor en niets heeft haast uiteraard.
Maar ik zou je heel erg dankbaar zijn.
Alvast mijn dank.

Groet Karel.

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door Sickdear ⌂ @, Nakhon Ratchasima, Thailand, 13-05-2024, 13:20 (34 dagen geleden) @ KarelWagema

Ik weet dat de PM5644 een testbeeldgenerator is, maar er zit ook een extra module in: "PM8546" is een logogenerator. U kunt op een eenvoudige manier tekst, datum en tijd bewerken, toevoegen en verwijderen.
[image]
Een eenvoudige methode is om het voorpaneel te verwijderen en op de laatste knop te drukken om te beginnen met bewerken op de PM8546. Het zal dingen zoals tekst (station-ID), logo, datum en klok-cut toevoegen, bewerken of verwijderen is heel anders dan PM5544, PM5534, maar vergeet niet om foto's te sturen.
(video: https://www.youtube.com/watch?v=TRystewP0Ek&t=1617s)
Voor de PM8546 zou de originele code niet zijn gevonden of is verdwenen, maar Matt's van YouTube zei dat de PM8546 opnieuw is opgebouwd met behulp van andere code, maar het is PM8546. Je kunt deze vinden op GitHub (OpenPM8546)
https://github.com/inaxeon/PTV_Preservation/tree/main/PM5644/PM8546/OpenPM8546

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-05-2024, 18:12 (33 dagen geleden) @ Sickdear
Gewijzigd door Hans van Kampen, 13-05-2024, 18:14

Dat kan met mijn GRUNDIG VG-1100 net zo makkelijk.

Hier zie je hem boven op één van mijn videotorens staan, beeld in zijn geheel ziet er door tabletfoto een beetje raar (met tegenlicht) uit, ook moire strepen op foto testbeeld die je in het echt niet ziet, komt door camera.

Tekst en klok overal op testbeeld te projecteren.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Vragen aan KarelWagema over de PM5644

door Sickdear ⌂ @, Nakhon Ratchasima, Thailand, 15-05-2024, 10:05 (32 dagen geleden) @ Sickdear

Ik ga Karel Wagema vragen naar de PM5644, en het onbekende is dat deze de datum en de klok weergeeft.
Ik weet dat de PM5644 een testbeeldgenerator is, maar er zit ook een extra module in: "PM8546" is een logogenerator. U kunt op een eenvoudige manier tekst, datum en tijd bewerken, toevoegen en verwijderen.
[image]
Een eenvoudige methode is om het voorpaneel te verwijderen en op de laatste knop te drukken om te beginnen met bewerken op de PM8546. Het zal dingen zoals tekst (station-ID), logo, datum en klok-cut toevoegen, bewerken of verwijderen is heel anders dan PM5544, PM5534, maar vergeet niet om foto's te sturen.
(video: https://www.youtube.com/watch?v=TRystewP0Ek&t=1617s)
Voor de PM8546 zou de originele code niet zijn gevonden of is verdwenen, maar Matt's van YouTube zei dat de PM8546 opnieuw is opgebouwd met behulp van andere code, maar het is PM8546. Je kunt deze vinden op GitHub (OpenPM8546)
https://github.com/inaxeon/PTV_Preservation/tree/main/PM5644/PM8546/OpenPM8546

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door soundman2 @, Wouw, 15-05-2024, 12:34 (32 dagen geleden) @ KarelWagema
Gewijzigd door soundman2, 15-05-2024, 12:59

Heb nog wel eens zitten denken om het apparaat na te bouwen wand het blijft erg leuk om aan dat soort oude techniek te meten.
En het is enorm leerzaam.
Maar zoals ik al zeg het is een enorm karwei en dan komt het vinden van de oude onderdelen tegen welke prijs.

Maar misschien kom ik ooit nog wel eens wat tegen.

Groet Karel


Ik heb ooit de PM5501 eens nagebouwd vanaf het schema. De modulator heeft alleen UHF.
Het bouwen heeft wat moeite gekost. In de onderdelenlijst/schema, stond een verkeerde weerstandswaarde, waardoor de kleurenbalk niet klopte. Het origineel moest er aan te pas komen om de juiste waarde te vinden.
De syncfabriek komt uit de cameraafdeling. Het video is daardoor geïnterlinieerd, wat bij veel generatoren, net als de originele PM5501 ongebruikelijk is
[image]

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door KarelWagema @, Beverwijk, 15-05-2024, 14:32 (32 dagen geleden) @ soundman2

Het bouwen heeft wat moeite gekost. In de onderdelenlijst/schema, stond een verkeerde weerstandswaarde, waardoor de kleurenbalk niet klopte. Het origineel moest er aan te pas komen om de juiste waarde te vinden.
De syncfabriek komt uit de cameraafdeling. Het video is daardoor geïnterlinieerd, wat bij veel generatoren, net als de originele PM5501 ongebruikelijk is

Dit is het leuke van zelf bouw door een fout in het schema ben je gedwongen om over het ontwerp na te denken.
Uiteindelijk vind je het probleem en je weet gelijk in de diepte hoe de schakeling in elkaar zit.
Ik heb het zelfde een gehad met een zelf bouw tv verkeerde weerstand in het video detector circuit en dat gaf toch een puinhoop.
Maar uiteindelijk vind je de fout die je gemaakt hebt en ineens werkt alles zoals ontworpen.

[image]

En ja het is met buizen maar geld ook voor transistor ic ontwerpen.
Groet Karel.

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door Sickdear ⌂ @, Nakhon Ratchasima, Thailand, 12-05-2024, 04:57 (35 dagen geleden) @ KarelWagema

Ja, dat klopt, de PM5644-testbeeldgenerator heeft een extra onderdeel, de PM8546-logogenerator, die station-ID, logo, datum en klok kan weergeven. Ik probeer een PM5644 te kopen, maar ik kan hem niet kopen aan mij? Nederlanders, als iemand een PM5644 heeft, steek dan je hand op

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-05-2024, 08:28 (35 dagen geleden) @ Sickdear

Succes met je zoektocht maar zal niet meevallen, die dingen liggen niet voor het oprapen en Karel zal heus zijn spullen niet weg doen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 12-05-2024, 12:07 (35 dagen geleden) @ Sickdear

Dear Sick Dear,

Welcome to the forum! It's certainly an interesting subject.

I'd say your chance of buying anything off of people is likely to increase drastically once you choose a reasonable nickname and introduce yourself for a bit.

Also I wonder if there's a thought behind starting 2 topics about the same(?).

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door Marinus J @, 12-05-2024, 13:39 (35 dagen geleden) @ Sickdear

Ik wil mijn hand wel opsteken maar dat zie je niet
volgens mij.
Daarbij kan die alleen hier opgehaald worden ,ik stuur niets op.
En voor niets gaat hij niet de deur uit.
Heb nu de zowat laatste uitvoering in 4:3 en 16:9 mis hier alleen de
tri-lock optie nog van, dus HD uit.

Gr. René.

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door Sickdear ⌂ @, Nakhon Ratchasima, Thailand, 12-05-2024, 14:58 (35 dagen geleden) @ Marinus J

Ik weet dat de PM5644-testbeeldgenerator een extra PM8546-logogenerator heeft. Het is heel eenvoudig te gebruiken: verwijder het voorpaneel en druk hier op de knop aan het einde en begin met het bewerken, maken of verwijderen van tekst. Er zijn veel speciale functies om verschillende opties te configureren. (Ik hoorde van Matt's TV Barn Deel 12 over de PM5644 via YouTube)

Bouw mijn eigen Testbeeld generator (Deel 2)

door Sickdear ⌂ @, Nakhon Ratchasima, Thailand, 12-05-2024, 21:08 (34 dagen geleden) @ KarelWagema

Wat ik al weet is dat de PM5644 een extra PM8546 heeft (logogenerator). Wat je kunt doen is het voorpaneel verwijderen en op de knop aan de laatste kant drukken om te beginnen met toevoegen, bewerken en/of dingen tekst, datum en tijd bewerken.

PM8546 was as logo generator in PM5644 which was begun as Remove the front panel. to edit, added or remove in text, clock-date and date which PM8546 logo generator also has text editor which You must have knowledge in coding or programming EPROMS. The former are hard to find, but if you really want them, you have to try posting the code file of inaxeon (Matt's TV Barn) on GitHub, file name OpenPM8546. You can do it, but you have to be careful. too

https://github.com/inaxeon/PTV_Preservation/tree/main/PM5644/PM8546/OpenPM8546

Vragen aan KarelWagema over de PM5644(Deel 2)

door Sickdear ⌂ @, Nakhon Ratchasima, Thailand, 15-05-2024, 15:49 (31 dagen geleden) @ Sickdear

Ik ga Karel Wagema vragen naar de PM5644, en het onbekende is dat deze de datum en de klok weergeeft.
Ik weet dat de PM5644 een testbeeldgenerator is, maar er zit ook een extra module in: "PM8546" is een logogenerator. U kunt op een eenvoudige manier tekst, datum en tijd bewerken, toevoegen en verwijderen.
[image]
Een eenvoudige methode is om het voorpaneel te verwijderen en op de laatste knop te drukken om te beginnen met bewerken op de PM8546. Het zal dingen zoals tekst (station-ID), logo, datum en klok-cut toevoegen, bewerken of verwijderen is heel anders dan PM5544, PM5534, maar vergeet niet om foto's te sturen.
(video: https://www.youtube.com/watch?v=TRystewP0Ek&t=1617s)
Voor de PM8546 zou de originele code niet zijn gevonden of is verdwenen, maar Matt's van YouTube zei dat de PM8546 opnieuw is opgebouwd met behulp van andere code, maar het is PM8546. Je kunt deze vinden op GitHub (OpenPM8546)
https://github.com/inaxeon/PTV_Preservation/tree/main/PM5644/PM8546/OpenPM8546

powered by my little forum