Clarville Radio (Algemeen)
Hoi allemaal,
Een paar jaar geleden heb ik met hulp van de mensen op het buizenradio forum een radio uit 1957 met platenspeler werkend gekregen en daar genieten we nog vaak van. Ook heb ik wat oude speakers van de draadomroep omgebouwd naar bluetooth en accu en daarmee een nieuwe leven gegeven. Erg leuk om te doen.
Nu was ik in Frankrijk en heb daar een Clarville radio gekocht, die ik er fantastisch vindt uitzien. Zoeken op google leert dat deze gemaakt is bij Clarville in Parijs, en ik vind 1 foto online die er enigszins op lijkt van een PP2(1) model.
Helaas is dat ook echt alles wat ik kan vinden.
https://www.radiomuseum.org/r/clarville_portefeuille_pp2.html
De link naar de schema's levert geen resultaat.
Heeft er iemand meer informatie of weet iemand waar ik dat kan vinden?
Daarnaast wil ik graag wat aanpassingen gaan doen. denken jullie dat onderstaande stappen haalbaar slim zijn?
Ik wil deze graag ombouwen naar acccu's met een USB connector om te laden. Deze werkte op 2x 4,5v batterij, zo te zien in serie, dus neem aan dat ik hem veilig met een regelbare voeding op 9v kan testen? Ik durf niet zomaar, bang dan ik hem kapot maak. Als ik hem met 18650 cellen wil voeden, zou ik 3 cellen nodig hebben, en die terugregelen van 10,8v naar 9v. Ook wil ik kijken of deze ergens van 9v terug gaat naar een lager voltage? lijkt dat die linkerprint daar iets in regelt? de vraag is op welk voltage dit apparaat verderop werkt. Ik denk als ik met 9v hem kan testen, ik ook kan meten welk voltage er tussen de linkerprint en de rest staat. Mogelijk kan ik alles in takt laten maar de voeding met 1 of 2 cellen dus lager voltage ergens verderop aansluiten?
Als dat allemaal lukt wil ik een blue tooth module toevoegen om ook te kunnen streamen want de radiostations zullen niet blijven bestaan. Daarvoor zoek ik de plek tussen het radio signaal en de versterker onderdelen. Als ik daar kan aansluiten met een schakelaar ertussen, dan blijft alles verder intakt, kan ik de radio nog gebruiken maar ook streamen via Blue tooth. Een andere optie is natuurlijk een bluetooth module met versterker kopen, en dan aan de luidspreker schakelen maar of dat bestaat op zo'n laag vermogen is maar de vraag voor mij. De site geeft aan dat de speaker 0.45 watt is, hoeveel ohm kan ik niet vinden.
Ik ben me bewust dat ik heel weinig kennis van radio electronica heb, en schema's lezen lukt me soms een beetje, maar nu ik zelfs geen schema kan vinden wordt het wel erg spannend.
Sorry voor de vele, ook domme vragen, maar alle hulp / ideeën zijn welkom.
Alvast dankjewel !
fotos: