Onderdeel bestemd voor computer uit begin periode. (Computertechniek)
Ik vond in mijn NOS voorraad "vreemde onderdelen" dit Philips indicatie buisje.
Zou volgens de "gevonden" tekst in ongeveer 1958 geproduceerd zijn. Maarten ?
ruud
Description
Philips Miniwatt DM160 – This sub-miniature indicator tube from 1958 was designed for use in the first transistor computers. The tube is capable of indicating a logic level (“0” or “1”). Due to the high input resistance, it is possible to display pulses of 1 µsec directly, via a filter with an OA202 silicon diode and a capacitor. The filament consumes only 30 mWatt and is powered with AC or DC current. The minimum control voltage is 1.4 Volt, at -3 Volt the indicator is very rare.
Onderdeel bestemd voor computer uit begin periode.
Ik kan van de zwarte tekst niet direct iets herkennen als fabriekscode. Zou je die voor de zekerheid nog eens volledig in beeld op de foto kunnen zetten?
Vaak stonden er bij erg kleine buisjes alleen normale datumcodes op de verpakking, dus dat kan hier ook nog het geval zijn.
Vermoedelijk zijn deze buisjes wel meerdere jaren geproduceerd. Ik ken geen apparaten waar ze in zitten, maar heb wel een CV6094 van Zaerix wat er denk ik op wijst dat ze ook in het leger gebruikt zijn.
EDIT: Het is toch een normale datumcode: 0f2 32L4
Vermoedelijke productiedatum is dan meest waarschijnlijk december 1962 of minder waarschijnlijk december 1972.
Dezelfde fabriek in Eindhoven maakte in 1959 ook al DM70 buisjes.
P.S. Als de buis in het originele doosje zat, is het onderscheid 1962/1972 te maken aan de hand van het uiterlijk en het codenummer op de onderflap van het doosje.
Hallo Maarten,
meer dan getoond op de foto's heb ik niet.
Ik heb ze destijds, heel lang geleden, gekocht samen met een partij andere oude "Philips voorraad" onderdelen.
Zaten alleen in een blank doosje, zonder verdere gegevens of opschriften.
Ik had er nog nooit van gehoord.
Op het w.w. Internet wordt er wel over geschreven.
Dezelfde fabriek in Eindhoven maakte in 1959 ook al DM70 buisjes.
Klopt, mijn vader had een EL3527 (uit mijn hoofd) bandrecorder waar dat buisje ook in zat.
ruud
Hier staat een afbeelding van een werkende DM160
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_dm160.html
Een normaal gloeilampje als indicator trekt altijd nog wel een paar mA, die door de logica geleverd moet worden, het indicatorbuisje heeft alleen spanning op het rooster nodig om op te lichten en is bovendien veel sneller.
Hallo Ruud,
De code zag er een beetje vreemd uit, maar ik kon er in de edit alsnog wijs uit zonder extra foto's. Omdat het fabrieksteken gewoon een cijfer 3 was, viel het kwartje niet meteen. Dit was specifiek een fabrieksafdeling in Eindhoven in een periode dat de meeste massaproductie al buiten Eindhoven plaatsvond. Dit was duidelijk een afwijkend product, vermoedelijk grotendeels handmatig en in kleinere hoeveelheden gefabriceerd. Ik zou durven zeggen een van de eerste of misschien zelfs het allereerste VFD (vacuum fluorescent display).
Ik zou durven zeggen een van de eerste of misschien zelfs het allereerste VFD (vacuum fluorescent display).
Ik weet niet wanneer de DM160 geboren is, maar de indicator tube 6E5 zag in 1935 het levenslicht.
(Oeps buizentechniek)
Als je het vergelijkt met de groene displays in het algemeen, zal het best de eerste zijn.
Aanvulling:
ik heb er nóg eentje gevonden tussen die rommeltjes.
Zelfde nummering.
ruud
Een VFD is een speciale onderklasse van indicatiebuizen, dus valt niet onder traditionele afstemogen of beeldbuizen. Het gaat bij VFD's om enkel- of meervoudige direct verhitte, meestal planaire, triodes die bedoeld zijn om alleen volledig aan of uit te zetten. De elektronenstraal wordt nergens afgebogen of gemoduleerd, tenzij je het multiplexen van een meervoudige VFD meetelt als moduleren.
Ik neem aan dat je de moderne VFD's wel kent uit allerlei modern bruingoed, ze worden nog steeds gebruikt maar waren vooral heel populair in de jaren '80 en '90 en dan vooral in videorecorders.
Ze bouwen er zelfs (voor)versterkers mee! https://www.instructables.com/Audio-Preamp-Built-From-VFD-Indicator-Tubes/
Deze buisjes werden inderdaad gebruikt in minicomputers als display van instructies en data.
Ik heb er nog een handvol liggen en er ook ooit een klein versterkertje mee gebouwd.
Om op luidspreker niveau te komen was er nog wel een eindtrap met een subminiatuur penthode nodig.Ik had nog een JAN5672 daarvoor liggen samen met een Muvolet uitgangstrafo.
Leuk was dat je het licht in de buisjes zag variëren met het audiosignaal.
Heb de gegevens niet meer zo bij de hand maar het bouwsel had nog een behoorlijke bandbreedte en ook het vermogen was voldoende voor de hobbykamer.
Maar onderhand hoort dit onderwerp op het buizenforum lijkt me.
Klopt, mijn vader had een EL3527 (uit mijn hoofd) bandrecorder waar dat buisje ook in zat.
Nog even nagezocht, dat was een EL3517.
ruud
Dat was en DM70 of DM71, het zgn uitroepteken.
Dit zou ook met het VF display van de videorecorder moeten kunnen.
Beetje raar en heel veel ongebruikte pootjes, maar wel grappig.
Maarten:Dezelfde fabriek in Eindhoven maakte in 1959 ook al DM70 buisjes.
Ruud Klopt, mijn vader had een EL3527 (uit mijn hoofd) bandrecorder waar dat buisje ook in zat.
ruud
Dat schreef ik ook, alleen de bandrecorder was een EL3517, een paar jaren eerder dan de EL3527.
Die werd, nog steeds uit mijn herinnering, de "MONOKNOP" genoemd.
ruud